Ι. Μπράς: Σχεδιάζουμε με αισιοδοξία αλλά και προσεκτικά το μέλλον του λιμένα Ηρακλείου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου 2013 12:00
Συνέντευξη: Ι. ΛΑΖΑΡΟΥ
«Δεν πρέπει να μας τρομάζει η μεταφορά κάποιου ενδιαφέροντος πελατειακού δυναμικού στην Ασία αλλά πρέπει να ετοιμαστούμε άμεσα ώστε το πελατειακό δυναμικό της Ασίας που θα μπολιαστεί με την κρουαζιέρα να έρθει σε Μεσογειακούς προορισμούς όπως η Κρήτη. Μην ξεχνάμε ότι οι εταιρίες κτίζουν πλάνα με ορίζοντα τριετίας πενταετίας και αξιοποιούν το πηγάζον πελατειακό δυναμικό αλλά και το συνεχές ενδιαφέρον για νέες εμπειρίες. Η προετοιμασία είναι η καλύτερη άμυνα».
Τούτο σημείωσε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Γιάννης Μπράς στο πλαίσιο συνέντευξή του στο «ΤheSeaNation» ενόψει και του συνεδρίου «Ελληνικοί Λιμένες Κρουαζιέρας: Καλές πρακτικές και διάδοση εμπειρίας» που θα διεξαχθεί στις 8 και 9 τρέχοντος στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Ειδικότερα η συνέντευξη έχει ως ακολούθως:
-Να ξεκινήσουμε από την ασφάλεια και την εφαρμογή του ISPS. Ποιά η εικόνα σήμερα;
Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα ασφάλεια. Το λιμάνι έχει πλήρη εφαρμογή των όσων προβλέπονται από τον κώδικα ISPS αλλά αυτό δεν μας αρκεί. Μέσα από την ενεργοποίηση ειδικών προγραμμάτων σύντομα το λιμάνι θα προμηθευτεί και φορητά συστήματα ελέγχου ώστε να είναι δυνατή η ανάπτυξή τους και σε άλλους χώρου του λιμένα, όπου παραστεί η ανάγκη αλλά και για να εμπεδωθεί καλύτερα το αίσθημα ασφάλειας που τουλάχιστον για τον θαλάσσιο τουρισμό είναι στοιχείο εκ των υψηλών στάνταρ που θέτουν οι εταιρίες.
-Ποια τα σχέδια για την παρουσίαση νέων «προϊόντων» στην αγορά της κρουαζιέρας; Χειμερινή επέκταση υπάρχει στους σχεδιασμούς;
Με την Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου σχεδιάζουμε από κοινού δράσεις ώστε να είναι εφικτή η επέκταση της περιόδου της κρουαζιέρας καθ όλο το χρόνο. Άλλωστε στην Κρήτη υπάρχουν πολλές δράσεις που είναι σε γνώση των φορέων του τουρισμού αλλά και γενικά των παραγωγικών τάξεων οι οποίες και θα αποτελέσουν τη νέα «βεντάλια» προϊόντων συνέργειας.
Επί των νέων προϊόντων θα ενημερωθούν εγκαίρως οι τουριστικοί πράκτορές και κυρίως τα επιτελεία των εταιριών που διαχειρίζονται στόλους κρουαζιερόπλοιων ώστε να καταστεί εφικτή η ενσωμάτωση τους στα προγράμματα τους.
Δεν πρέπει να ξεχάσουμε επίσης ότι καθ όλη αυτή την περίοδο συλλέξαμε και αξιοποιήσαμε στοιχεία από τον μέχρι σήμερα κύκλο της κρουαζιέρας τα οποία και αποτελούν πολύτιμο υλικό «εμπειρίας» για την βελτίωση ή και την διαμόρφωση νέων προϊόντων για τον τομέα ''Customer Experience Enhancement''.
Ένα στοιχείο που μας ώθησε να δούμε με ευρύτερο πνεύμα την υπόθεση κρουαζιέρα ήταν ότι περίπου 500-600 άτομα ανά εβδομάδα, που είχαν έρθει στο Ηράκλειο είτε για διακοπές είτε για άλλο λόγο, «ανακάλυψαν» μόνοι τους τη δυνατότητα μέσω του λιμένα Ηρακλείου να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα.
Και το στοιχείο αυτό δεν έχει διαλάθει επίσης και της προσοχής των εταιριών του τομέα. Όπως δεν έχει διαλάθει της προσοχής των φορέων του τουρισμού ότι διεθνείς στατιστικές έχουν δείξει ότι ένας στους δυο επισκέπτες κρουαζιέρας επιστρέφει στον τόπο που επισκέφθηκε, ως παραθεριστής.
Επίσης, η καθιέρωση ενός προορισμού ως αφετηρία και τερματισμό κρουαζιέρας δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να συνδυάσουν την έναρξη ή τον τερματισμό της κρουαζιέρας τους, με παραμονή για διακοπές.
Μιλήσαμε και μιλάμε με όλες τις εταιρείες κρουαζιέρας και τους πράκτορες τους και σιγά-σιγά με επιμονή, κτίσαμε μαζί τους σχέσεις εμπιστοσύνης. Αυτές οι σχέσεις οικοδομήθηκαν μέσα από την υλοποίηση όλων των «μικρών» παρεμβάσεων που είχαμε προγραμματίσει και υποσχεθεί.
Πλέον, είμαστε αξιόπιστοι συνομιλητές με κύρος και βαρύτητα. Αυτή η συνεννόηση μας βοήθησε να αντλήσουμε στοιχεία από την εμπειρία τους, αλλά και να εντοπίσουμε τα θέματα που σε παλαιότερες περιόδους δημιουργούσαν εντάσεις και να δουλέψουμε συστηματικά προκειμένου να ξεπεραστούν. Ο αρχικός και βασικός σχεδιασμός μας ήταν και παραμένει να γίνει το Λιμάνι του Ηρακλείου βάση εκκίνησης και τερματισμού Κρουαζιέρας (Home Port).
Σήμερα δύο εταιρείες χρησιμοποιούν το Ηράκλειο ως βάση εκκίνησης και τερματισμού κρουαζιέρας οι εταιρείες «Costa Crociere» και «Louis Cruises» και στα πλάνα μας είναι μέχρι το 2015-2016 τουλάχιστον 4 εταιρείες με τις οποίες ήδη είμαστε σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις να κάνουν το ίδιο.
Να σημειώσουμε ότι το 2013, με δική μας παρέμβαση, ξεκίνησε συνεργασία με την ΤΕΖ tours και την Louis Cruises για ένα νέο source Market, αυτό της Ρωσίας. Εκμεταλλευόμενοι τις πολλές απευθείας πτήσεις δημιουργήθηκε ένα νέο προϊόν Fly-Stay & Cruise, όπου οι ρώσοι τουρίστες θα μπορούν αγοράζοντας ένα τουριστικό πακέτο να ξεκινούν κρουαζιέρα από το Ηράκλειο, αλλά και να κάνουν διακοπές στη Κρήτη.
Σε αυτό το πλαίσιο και όσον αφορά στις ανοδομές, για να είμαστε πανέτοιμοι, προχωράμε στην μελέτη για την δημιουργία μιας νέας αίθουσας ελέγχου επιβατών (τυπου τεντας) και αποσκευών στην Προβλήτα που εξυπηρετεί τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Έτσι, αξιοποιώντας, εγκεκριμένους ευρωπαϊκούς πόρους, πρόκειται πολύ σύντομα να διπλασιάσουμε τις επιχειρησιακές μας δυνατότητες για εξυπηρέτηση home port επιβατών.
-Ποιο είναι ένα εκ των βασικών στοιχείων της πολιτικής σας;
Η καταγγελία, η αντιπαράθεση, κλπ, ήταν και είναι συμπεριφορές μιας άλλης εποχής όπου περισσότερο ενδιέφεραν οι εντυπώσεις και όχι η ουσία. Όπου οι ψηφοθηρικές και οι κομματικές λογικές κυριαρχούσαν, σε μεγάλο κομμάτι των κρατικών, αυτοδιοικητικών, αλλά και επιχειρηματικών ή επαγγελματικών φορέων.
Σήμερα, η περίοδος που διανύουμε είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον και την προοπτική της χώρας μας. Πιστεύω ότι αυτό επηρέασε σημαντικά την στάση όλων και βοήθησε στο να αντιληφτούμε ότι μπορούμε να πετύχουμε περισσότερα με συνέργιες για έναν κοινό στόχο! Και αυτή είναι μία από τις επιλογές που έχουμε κάνει για να αναπτύξουμε το λιμάνι και όχι μόνο.
-Υποδομές και λειτουργικότητα. Πως είναι τα πράγματα σήμερα;
Το λιμάνι του Ηρακλείου διαθέτει όλες τις βασικές υποδομές που μπορούν να το κάνουν σημαντικό λιμάνι αφετηρίας & transit κρουαζιέρας. Η ανοδομή του λιμένος μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια, μέχρι 5-6 κρουαζιερόπλοια, διαφόρων διαστάσεων, εκ των οποίων τα 3 σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, αποκλειστικά για χρήση από το Τμήμα Κρουαζιέρας του λιμένος.
Ο επιβατικός σταθμός μας διαθέτει χώρους, τόσο για τον έλεγχο επιβατών-αποσκευών-διαβατηρίων, όσο και καταστήματα για αγορές, φύλαξη αποσκευών, υπηρεσίες εστίασης, τηλεφωνία, internet, κλπ. Όπως προανέφερα σύντομα το λιμάνι θα προμηθευτεί και φορητά συστήματα ασφαλείας που θα αυξήσει στο έπακρο το αίσθημα ασφαλείας στους επιβάτες αλλά κυρίως θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι να επεκτείνει αν παραστεί ανάγκη και τους χώρους ελέγχου.
Ο Οργανισμός πρόσφατα αναβάθμισε την αισθητική όλων των χώρων, αλλά κυρίως την λειτουργικότητα τους, ώστε να εξυπηρετούν με άνεση πολύ περισσότερους επιβάτες, αλλά και ταυτόχρονα τόσο επιβάτες transit, όσο και επιβάτες home porting, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο.
Παράλληλα, δημιουργήσαμε ειδικά οργανωμένους και διαμορφωμένους χώρους για στάθμευση των λεωφορείων προπληρωμένων εκδρομών, για τα ταξί, αλλά και για λεωφορεία αστικής περιήγησης (hop on-hop off). Από άποψη χρήσης των νέων τεχνολογιών πληροφόρησης το λιμάνι έχει κάνει πρόοδο.
Πέραν του ασύρματου ιντερνέτ εφαρμόσαμε σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες για την πληροφόρηση και καθοδήγηση των επισκεπτών ώστε να αποκτήσουν μία σφαιρική άποψη για όσο γίνεται περισσότερα, από τον τόπο, την παλιότερη και σύγχρονη ιστορία του, τους ανθρώπους του, τον πολιτισμό και τους δημιουργούς του, τα προϊόντα και τις γεύσεις του.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι διαδραστικές πινακίδες με σφραγίδες QR Stamp (συνδεδεμένες με την ιστοσελίδα του Οργανισμού), που δίνουν πληροφορίες για τα μνημεία μας, αλλά και το χαρακτηριστικό για την Ελλάδα και την Κρήτη ελαιόδεντρο, που φυτέψαμε σε ειδικό χώρο στο λιμάνι (project "ελιά").
Η δωρεάν εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα (android & iOS), με πληροφορίες για τις υπηρεσίες εστίασης, διασκέδασης, αγορών, κλπ, που παρέχει η πόλη και οι επιχειρήσεις της. Το 'City Info on Wheels', δηλαδή την «κινητή» παροχή πληροφοριών, αλλά κυρίως την διάδοση των μικρών ιστοριών μας που μας κάνουν να ξεχωρίζουμε, από εξειδικευμένο προσωπικό με χρήση Segway.
Το project ''Follow the Yellow Line'' που σε οδηγεί με μια απλή κίτρινη γραμμή από το λιμάνι στην πόλη, την συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Ηρακλείου για ειδικές εκπτώσεις στους επιβάτες κρουαζιέρας (Discount Points), κλπ.
Όλα τα παραπάνω, και άλλες μικρές παρεμβάσεις επιχειρούν να καταστήσουν θετική την "πρώτη εντύπωση" και να αφήνουν την "τελική επίγευση" ενός μοναδικού και αξέχαστου προορισμού!
-Σχέση λιμένα- αεροδρομίου. Υπάρχει πλάνο διασύνδεσης;
Υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να έχει συμβεί σύνδεση καθώς η απόσταση των δύο είναι περίπου 800 μέτρα αλλά τώρα μάλλον δεν είναι εφικτό. Πρέπει να σημειωθεί ότι η συνεργασία μας με τον Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» είναι αγαστή.
Στους άμεσους στόχους είναι η οριστική έγκριση από την Υ.Π.Α. της σχετικής μελέτης του πρώτου cruise terminal on airport (μία νέα αίθουσα 800+520τ.μ.) στην Ελλάδα, που έχει χρηματοδοτήσει ο ΟΛΗ. Με λίγη ''τύχη'', για την έγκριση των απαραίτητων πόρων και την δημοπράτηση του διαγωνισμού για την κατασκευή του, θα είμαστε το πρώτο λιμάνι στην Ελλάδα που σε συνεργασία με το αεροδρόμιο της πόλης, θα καταφέρει κάτι τέτοιο.
Συνεργαζόμαστε διαρκώς τόσο για να διατηρούμε σταθερό το επίπεδο των υπηρεσιών προς της επιβάτες home porting, όσο και σε ζητήματα ανάπτυξης. Πιστεύουμε ότι έχουμε από κοινού ευθύνη για να διατηρούμε μια σταθερή και διαρκώς αξιολογούμενη διαδικασία & ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες, για κάθε πλοίο και κάθε επιβάτη που ξεκινάει/τελιώνει την κρουαζιέρα του στο Ηράκλειο και αναχωρεί από το αεροδρόμιο της πόλης.
-Και λίγα στατιστικά. Ποίο το πλήθος εργαζόμενων και ποιες οι ροές διακίνησης επιβατών;
Στον Ο.Λ.Η σήμερα εργάζονται 33 άτομα από 56 που ξεκίνησαν το 2010. Οι ειδικότητες που απασχολούνται είναι: Διοικητικό προσωπικό, μηχανικοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, τεχνικοί οχημάτων και χειριστές μηχανημάτων.
O μέσος όρος των επιβατών που διακινούνται ανά έτος προς στο λιμάνι είναι 2.150.000 (950.000 προς το λιμάνι, 900.000 από το λιμάνι και ~300.000 επιβάτες κρουαζιέρας). Τον Αύγουστο που είναι και μήνας αιχμής, παρατηρείται αύξηση έως και 400% σε σχέση με τους χειμερινούς μήνες.
Το λιμάνι όμως, παρουσιάζει και την ιδιαιτερότητα ότι έχει αυξημένο αριθμό επισκεπτών-τουριστών μέχρι και τον Οκτώβριο λόγω της κρουαζιέρας. Τέλος οι αριθμοί των αφίξεων πλοίων κατά μέσο όρο είναι: 200 κρουαζιερόπλοια / έτος, 1350 επιβατικά / έτος καθώς και 260 εμπορικά / έτος.
-Το λιμάνι έχει βραβευτεί. Ποιες οι διακρίσεις;
Το 2010 ο Οργανισμός Cruises News Media Group απέδωσε στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, μαζί με τα Λιμενικά Ταμεία Σαντορίνης, Μυκόνου και Κω, το πρώτο βραβείο (Excellence) του καλύτερου μεσογειακού προορισμού για το 2010 (Best Mediterranean Destination 2010).
Η επιλογή αυτή προέκυψε με βάση 12.000 ερωτηματολόγια τα οποία συμπλήρωσαν επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφτηκαν, μεταξύ άλλων τα παραπάνω λιμάνια της χώρας μας.
Το βραβείο παρελήφθη από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΟΛΗ ΑΕ σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας.
Επίσης ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έλαβε το δεύτερο βραβείο στον διαγωνισμό "Αριστείας Έργων & Project Manager 2012" για το έργο "Heraklion Home Port +".
Ο διαγωνισμός έγινε με ευθύνη του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Διαχείρισης Έργων (International Project Management Association).
Οι εταιρίες που προκρίθηκαν στην τελική φάση, μαζί με τον ΟΛΗ, ήταν οι: Race Consulting LP (εταιρεία που έχει την ευθύνη σχεδιασμού και κατασκευής της Εθνικής Οδού "Ελευσίνα-Πάτρα-Τσακώνα"), Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε. Α.Ε. (Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. - Hellenic Electricity Distribution Network Operator S.A.) και Polis Park S.A. (εταιρεία κατασκευής-διαχείρισης υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων).
Η βράβευση έλαβε χώρα κατά την διάρκεια του 26ου Παγκόσμιου Συνεδρίου της Διεθνούς Ένωσης Διαχείρισης Έργων που πραγματοποιήθηκε 29-31 Οκτωβρίου 2012 στην Χερσόνησο Κρήτης.
O Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έλαβε την δεύτερη θέση στον διαγωνισμό για το "Λιμάνι της χρονιάς 2012" (Port of the Year 2012). Ο διαγωνισμός "Seatrade Insider Cruise Awards" γίνεται στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης Seatrade Med που διεξάγεται στη Μασσαλία 27-29/11.
Τα τρία λιμάνια που προκρίθηκαν στην τελική φάση μαζί με το Λιμάνι του Ηρακλείου ήταν το λιμάνι της Νέας Υόρκης (NY Cruise port, USA) και το λιμάνι της Καρθαγένης (Port of Cartagena, Spain).
Το πρώτο βραβείο έλαβε το λιμάνι κρουαζιέρας της Νέας Υόρκης.
Το λιμάνι του Ηρακλείου έκλεψε την παράσταση, και βρέθηκε στους 3 τελικούς (finalist) διεκδικητές, ανάμεσα σε 70 λιμάνια, κυρίως εξαιτίας των καινοτομιών που εφάρμοσε το 2012, όσο και λόγω της πρωτοποριακής διαδικασίας του Home Port, που υλοποιεί σε συνεργασία με την μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στην Ευρώπη, Costa Crociere, και τον Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου "Ν. Καζαντζάκης". 2013- MOST IMPROVED DESTINATION 2012, CRUISE INSIGHT MAGAZINE.
Ανάμεσα στα σημεία που εντυπωσίασαν ήταν το παγκόσμιο ρεκόρ χρόνου στην μεταφορά των επιβατών από την στιγμή της προσγείωσης τους στο αεροδρόμιο Ηρακλείου μέχρι το πλοίο, με όλες τις πιστοποιημένες διαδικασίες ασφαλείας, μέσα σε 15 μόλις λεπτά.
Αλλά και η ίδια η διαδικασία ασφαλούς μεταφοράς για την οποία εφαρμόζονται ειδικά πρωτόκολλα που μειώνουν την ταλαιπωρία των επιβατών και την διάρκεια της. Επίσης αξιολογηθήκαν ιδιαίτερα οι νέες καινοτόμες υπηρεσίες για όλους τους επισκέπτες που σαν στόχο έχουν την επαύξηση της εμπειρίας τους.