Παρ11012024

Last updateΠεμ, 31 Οκτ 2024 7pm

Back Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ Conference Conference 2018: The Global Impact of Shipping Ολόκληρη η ομιλία Θεόδωρου Βενιάμη στο TheSeaNation Conference

Ολόκληρη η ομιλία Θεόδωρου Βενιάμη στο TheSeaNation Conference

IMG 4373

Στη σημαντική συνεισφορά της ναυτιλίας στην διεθνή οικονομία και στην αποφυγή πολιτικών προστατευτισμού, στους λόγους για τους οποίους η ναυτιλία δεν αντιμετωπίζεται ευνοϊκά από το πολιτικό προσωπικό διεθνώς αλλά και στην ανάγκη η Ευρωπαϊκή Ένωση να παραδειγματισθεί από την ελληνική ναυτιλιακή πολιτική αναφέρεται μεταξύ άλλων η ομιλία του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κ. Θεόδωρου Βενιάμη στο “The SeaNation Conference”.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κ. Βενιάμη

“The SeaNation Conference”
Ίδρυμα Ευγενίδου, Τετάρτη 14/3/2018

Ομιλία του Προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρου Βενιάμη

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ και
κύριε Αντιπρόεδρε της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης,
Εξοχότατοι Πρέσβεις,
Κυρίες και Κύριοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,

Με μεγάλη χαρά δέχθηκα την πρόσκληση της Οργανωτικής Επιτροπής και είμαι σήμερα εδώ μαζί σας, στο ιδιαιτέρως οικείο, για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια, περιβάλλον του Ιδρύματος Ευγενίδου, στο πρώτο “SeaNation Conference”. Θα ήθελα να συγχαρώ τους εμπνευστές και διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους αυτή που δίνει σε μια πλειάδα διακεκριμένων ομιλητών, την ευκαιρία να αναλύσει, ο καθένας από την οπτική του γωνία, καθοριστικές πτυχές του επιχειρηματικού πυλώνα της ναυτιλίας, φέρνοντάς την στο προσκήνιο, όπως δικαιούται εξάλλου, ως η κινητήριος δύναμη του παγκόσμιου εμπορίου και επομένως, και της παγκόσμιας οικονομίας.

Χαίρομαι ιδιαιτέρως που ανάμεσα στους διακεκριμένους ομιλητές του συνεδρίου συμπεριλαμβάνονται τρεις Έλληνες Πρόεδροι, όλοι αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι, που βρίσκονται στο πηδάλιο μεγάλων οργανισμών της ναυτιλίας. Αναφέρομαι στον Πάνο Λασκαρίδη, Πρόεδρο της ECSA, τον Γιάννη Πλατσιδάκη, Πρόεδρο της Intercargo και τον Τάσο Παπαγιαννόπουλο, Πρόεδρο της BIMCO, χωρίς να ξεχνώ φυσικά το Νίκο Τσάκο που έχει την προεδρία της Intertanko.

Η ταυτόχρονη ανάληψη των προεδριών από τους αγαπητούς συναδέλφους μου, αποτελεί ακράδαντη απόδειξη της υπεροχής αλλά κυρίως της αναγνώρισης της ναυτιλιακής ιδιοφυίας των Ελλήνων εφοπλιστών. Η ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια, με τον πρωταγωνιστικό ρόλο που της έχει δοθεί στην εκπροσώπηση της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας και στον αγώνα προάσπισης των θεσμικών συμφερόντων αυτής, καλείται να σφραγίσει με την καθοριστική της παρουσία τα τεκταινόμενα στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή σε μια περίοδο μεγάλων προκλήσεων.

Επιπροσθέτως, σε λίγους μήνες, θα λάβουν χώρα τα Ποσειδώνια 2018, που για άλλη μια φορά θα φέρουν στο διεθνές αλλά και εθνικό προσκήνιο την πολυεπίπεδη διάσταση της παγκόσμιας ναυτιλίας και τις παραμέτρους αυτής, την συμβολή της στην ευημερία του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς και τις τεχνολογικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει, για να αντεπεξέλθει στα δεδομένα της σημερινής κοινωνίας, που απαιτούν από αυτήν υψηλές αποδόσεις και μηδενική ανοχή σε τυχόν λειτουργικές αστοχίες της. Παράλληλα, η καρδιά της διεθνούς ναυτιλίας θα χτυπάει για μια εβδομάδα στην Ελλάδα, υπενθυμίζοντας σε όλους τον ηγετικό ρόλο της ναυτιλίας των Ελλήνων.

Κυρίες και κύριοι,

Δεδομένου ότι το ποσοστό 90% του παγκόσμιου εμπορίου, και ειδικότερα όσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 90% του εξωτερικού εμπορίου της και άνω του 40% του εσωτερικού της, διακινείται δια θαλάσσης, είναι εμφανής η εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από τις θαλάσσιες μεταφορές και επομένως, από τον διεθνή εμπορικό στόλο, μεγάλο μερίδιο του οποίου, συγκεκριμένα το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 50% της κοινοτικής, είναι στα χέρια των Ελλήνων.

Δεδομένου ότι ο εμπορικός στόλος αποτελεί το τέταρτο «όπλο» σε εποχές κρίσης, μία δυνατή ναυτιλία ενισχύει τη στρατηγική θέση της χώρας ή της περιοχής που την κατέχει. Επιπροσθέτως, σε σημαντικό βαθμό οι διακρατικές σχέσεις της Ελλάδας με χώρες όπως η Ιαπωνία, η Κίνα και η Κορέα ενισχύονται λόγω της στενής συνεργασίας του ελληνικού εφοπλισμού, με τις αθρόες παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία τους και τις θαλάσσιες υπηρεσίες που παρέχει στη διάθεσή τους για τις μεταφορικές τους ανάγκες.

Θα ήθελα επίσης να μοιραστώ μαζί σας τις προσωπικές μου εμπειρίες από τις επίσημες επισκέψεις της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών στις ΗΠΑ. Στις συναντήσεις μας με υψηλά ιστάμενους αξιωματούχους, βουλευτές, γερουσιαστές και μέλη της Κυβέρνησης, όλοι μας υποδέχονται ως σημαντικό εμπορικό εταίρο των ΗΠΑ, αναγνωρίζοντας και τονίζοντας την καθοριστική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στην εξασφάλιση της μεταφοράς πρώτων υλών, ενέργειας και άλλων προϊόντων, αναγκαίων για την ευμάρεια των πολιτών τους.

Σε λίγες ημέρες μάλιστα θα έχω την ευκαιρία να επισκεφθώ πάλι τις ΗΠΑ, με αντιπροσωπεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, για να ανανεώσουμε και να ενισχύσουμε το στίγμα της ελληνόκτητης ναυτιλίας και των μεταφορικών υπηρεσιών που προσφέρει μέσω επαφών με τη νέα διοίκηση της Κυβέρνησης του Προέδρου Trump.

Στο πλαίσιο των ανωτέρω, είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι η μεγέθυνση του ελληνόκτητου στόλου, σε συνδυασμό με την εκ βάθρων ποιοτική του ανανέωση, ισχυροποίησε ακόμη περισσότερο τη θέση της Ελλάδος ως πρώτης δύναμης στον στίβο των θαλασσίων μεταφορών και ως αξιόπιστου παρόχου των θαλασσίων μεταφορικών υπηρεσιών.

Η ελληνική ναυτιλία έχει διαχρονικά χρήσει τη χώρα μας σε σύγχρονο ναυτιλιακό και εμπορικό σταυροδρόμι των ηπείρων. Η Βαλκανική ενδοχώρα και ο ευρύτερος χώρος της εγγύς Ανατολής, αλλά και η προώθηση του κινεζικού εμπορίου στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης ενός μεγάλου σύγχρονου στόλου και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στην χώρα μας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εγκατάσταση των ναυτιλιακών εταιριών στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής αποτελεί τη ραχοκοκαλιά για τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για πολλούς άλλους συναφείς παραγωγικούς τομείς υπηρεσιών και για την ανάπτυξη του ελληνικού ναυτιλιακού κέντρου, του “maritime cluster”.

Στο σημείο αυτό, θέλω να αναφερθώ ειδικά στο στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε, αυτό της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας του στόλου μας. Όσοι ασχολούνται με τη ναυτιλία, έναν επιχειρηματικό τομέα ενδημικής αστάθειας, είναι απολύτως εξοικειωμένοι με τον παραδοσιακό κυκλικό χαρακτήρα της, με τις εναλλαγές περιόδου ύφεσης και ανάπτυξης. Μετά από μια περίοδο υψηλής ευμάρειας, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βρέθηκε τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με μια σοβαρή και μεγάλης διάρκειας οικονομική κρίση, αποτέλεσμα της οριζόντιας ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία και στο εμπόριο, αλλά και της πλεονάζουσας χωρητικότητας που επικράτησε στον παγκόσμιο στόλο, αποτέλεσμα των αθρόων παραγγελιών νέων πλοίων λόγω των υψηλών προσδοκιών που δημιούργησαν οι ναύλοι – ρεκόρ της προηγούμενης περιόδου.

Παρ’ όλες όμως τις αντίξοες συνθήκες, οι Έλληνες πλοιοκτήτες καταφέραμε να διατηρήσουμε το μερίδιο του λέοντος στην παγκόσμια ναυτιλιακή κατάταξη με έναν τελευταίας τεχνολογικής εξέλιξης στόλο, ο οποίος σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία μας και την υψηλή ποιότητα στην παροχή των ναυτιλιακών μεταφορικών υπηρεσιών, μας επέτρεψε να ξεπεράσουμε και τον πρόσφατο αυτό σκόπελο. Και συνεχίζουμε ακάθεκτοι.

Η ναυτιλία λόγω του παγκόσμιου χαρακτήρα της είναι εκτεθειμένη στον διεθνή ανταγωνισμό, ο οποίος επί των ημερών μας έχει λάβει οξύτατες διαστάσεις, λόγω της πολιτικής που ακολουθείται από πολλά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα να προσελκύσουν και να αποσπάσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο αυτής. Η ναυτιλιακή πολιτική, εθνική ή περιφερειακή, όπως π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως προς την ανταγωνιστικότητα του πλοίου, δεν μπορεί να είναι στατική, αλλά οφείλει να παρακολουθεί και να προσαρμόζεται προς τα μέτρα που εφαρμόζουν οι κύριοι παίκτες - ανταγωνιστές διεθνώς.

Συνεπώς, βασικό μέλημα κάθε κράτους που θέλει ναυτιλία πρέπει να είναι η σχεδίαση και εφαρμογή μέτρων, πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν, για την στήριξη και περαιτέρω ενίσχυση της ναυτιλίας του, μέσω του οποίου θα διατηρήσει το στρατηγικό πλεονέκτημα εξασφάλισης των αναγκαίων εισαγωγών – εξαγωγών (ενέργεια, πρώτες ύλες), θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας και θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη για την εθνική οικονομία του, λαμβάνοντας υπόψη ότι στη ναυτιλία τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι βάσει οικονομικού θεωρήματος, η επένδυση ενός δολαρίου στην θάλασσα αποδίδει τέσσερα δολάρια στην ξηρά.

Επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό των θαλασσίων μεταφορών αποτελούν cross trading δραστηριότητες, δηλαδή μεταφορές φορτίων μεταξύ τρίτων χωρών. Αυτό αποτελεί μια σημαντική παράμετρο για να κατανοήσουμε τι μπορεί να στρεβλώνει την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας. Μέτρα προστατευτισμού απειλούν την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και άρα και τη βιωσιμότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας και για αυτό η ναυτιλιακή κοινότητα παρακολουθεί με ενδιαφέρον και ανησυχία τις πρωτοβουλίες των ΗΠΑ στον τομέα επιβολής δασμών, δεδομένου του κινδύνου αντιμέτρων από άλλους εμπορικούς εταίρους.

Η ναυτιλία ως κλάδος, όμως εξακολουθεί δυστυχώς, να αντιμετωπίζεται διεθνώς με μηδενική ανοχή από την κοινωνία και τους πολιτικούς εκπροσώπους της για τυχόν αστοχίες της παρά το τεράστιο εύρος των λειτουργιών της.

Της καταλογίζουν με απόλυτη αυστηρότητα δυσανάλογες ευθύνες σε σχέση με άλλες βιομηχανίες για οριζόντια περιβαλλοντικά θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή και οι ατμοσφαιρικές εκπομπές και τελικά της ζητούν μη ρεαλιστικά μέτρα, ωθούμενα αποκλειστικά από πολιτικές σκοπιμότητες. Υπάρχει όμως μια πρακτική εξήγηση για αυτή την αντιμετώπιση.

Η ναυτιλία βρίσκεται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση όσον αφορά την πολιτική της υποστήριξη αφού είναι - και ανέκαθεν ήταν - μια κατ’ εξοχήν διεθνής δραστηριότητα, αν και έχει τις βάσεις της σε εθνικό επίπεδο και καθώς οι δραστηριότητές της δεν είναι ευρέως εμφανείς στους τελικούς καταναλωτές.

Επιπλέον, η προστασία του περιβάλλοντος και των εγχώριων επιχειρήσεων αποτελεί ελκυστικότερο πεδίο άσκησης πολιτικής από την στήριξη μιας ανταγωνιστικής διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η εμπορική ναυτιλία αποτελείται διεθνώς από χιλιάδες ιδιωτικές κατ’ εξοχήν επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου, το έργο της ναυτιλίας δεν εμπίπτει στην άμεση αντίληψη των πολιτών / καταναλωτών παρόλο το ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει για αυτούς. Το γεγονός αυτό καθιστά δυσχερέστερη την προσπάθεια της ναυτιλιακής βιομηχανίας να εδραιώσει διαύλους θετικής επικοινωνίας με την ευρύτερη κοινωνία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους ασκούντες πολιτική.

Αποτελεί συνεπώς αναγκαία προτεραιότητα για όλους τους φορείς της ναυτιλίας να εξισορροπήσουν την εικόνα της ναυτιλιακής βιομηχανίας και να προβάλλουν συνολικά τα χαρακτηριστικά της και το ζωτικό της ρόλο.

Οι θετικές και αναντικατάστατες υπηρεσίες της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένου και του συχνά παραμελημένου στρατηγικού της ρόλου, δεν πρέπει να παραμένουν άγνωστα στην κοινή γνώμη. Για την επίτευξη του στόχου αυτού θα πρέπει να αναπτυχθεί μια σχέση συνεργασίας ανάμεσα στους φορείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τους πολιτικούς νομοθέτες.

Στο προσεχές διάστημα, η ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει δύο μεγάλες προκλήσεις. Πρώτον, τη χρήση του νέου χαμηλής περιεκτικότητας καυσίμου σε θείο, από το 2020, ένα μέτρο για το οποίο δεν έχουν δυστυχώς μελετηθεί επαρκώς και αντιμετωπισθεί σχετικοί καθοριστικοί παράμετροι όπως είναι η ασφάλεια λειτουργίας των πλοίων. Δεύτερον, η ναυτιλία θα πρέπει να δεσμευθεί σύντομα ως προς την επίτευξη ρεαλιστικών στόχων για τη μείωση των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τα πλοία, μην επιτρέποντας όμως να χρησιμοποιηθεί ως πεδίο άσκησης φιλόδοξων πολιτικών αναμετρήσεων μεταξύ αντιμαχόμενων κέντρων εξουσίας.

Συνοψίζοντας, θέλω να τονίσω την ανάγκη συνειδητοποίησης παγκοσμίως από την κοινωνία και τους νομοθέτες, της καθοριστικής σημασίας της ναυτιλίας, στο πλαίσιο των θετικών στόχων της παγκοσμιοποίησης και την ανάγκη για κάθε ναυτιλιακό κράτος, όπως η Ελλάδα, να διατηρήσει τη δική του ναυτιλία βιώσιμη και άρα, ανταγωνιστική. Μέτρα υποστήριξης της φυσιογνωμίας και δυναμικότητας της ναυτιλίας θα έχουν συνολικότερο όφελος, προκειμένου αυτός ο επιχειρηματικός τομέας να συνεχίσει να προσφέρει σημαντικά στους πολίτες του κόσμου σε καιρούς ειρήνης αλλά και κρίσεων.

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουμε, λοιπόν, το χρέος να πρωτοστατούμε στο δύσκολο αυτό έργο, παρέχοντας τα εχέγγυα που μας δίνει η τεχνογνωσία που κατέχουμε στον τομέα μας.

Παράλληλα, λόγω της κυρίαρχης αλλά και υπεύθυνης στάσης που κατέχουμε δικαιωματικά στο παγκόσμιο ναυτιλιακό επιχειρείν, αποκτούμε έμμεσα και το δικαίωμα άσκησης κριτικής και αντίκρουσης σε πολιτικές που αγνοούν τα πραγματικά δεδομένα και τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εύρυθμη και βιώσιμη λειτουργία της ναυτιλίας, και εκθέτουν αδιακρίτως τους επαγγελματίες του κλάδου σε ασύμφορες, και κάποιες φορές αδιέξοδες καταστάσεις.

Θα ήθελα όμως στο σημείο αυτό να τονίσω ότι τουλάχιστον σε εθνικό επίπεδο, η ναυτιλία είναι αποδεκτή ως εθνικό κεφάλαιο μεγάλης εμβέλειας και υπερκομματικού χαρακτήρα, και έχει ως αποτέλεσμα τη στήριξη της Πολιτείας. Αυτό αποτελεί στάση υπευθυνότητας απέναντι στη ναυτική ιστορία και παράδοση του έθνους μας και εχέγγυο για τη διατήρηση των στενών δεσμών της ναυτιλίας με τον τόπο μας.

Τα κέντρα εξουσίας και ναυτιλιακής πολιτικής στην Ευρώπη θα πρέπει ίσως να διδαχθούν από την ελληνική ναυτιλιακή πολιτική αν θέλουν να διατηρήσουν αλώβητη την ευρωπαϊκή ναυτιλία, που καλείται να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που δημιουργεί ο σκληρός ανταγωνισμός.

Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί φίλοι,

Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι τα πλοία των Ελλήνων θα συνεχίσουν να βρίσκονται στην πρωτοπορία του παγκόσμιου μεταφορικού έργου και ως μέγεθος και ως ποιότητα υπηρεσιών, παρέχοντας τις υπηρεσίες τους για την ευημερία των λαών και παράλληλα, συνεισφέροντας στην οικονομική και κοινωνική ευημερία της πατρίδας μας.

Οι ευκαιρίες που ανοίγονται για την Ελλάδα από την ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι μεγάλες και οφείλει να τις εκμεταλλευτεί αξιοποιώντας αποφασιστικά την καίρια γεωπολιτική της θέση και την μεγάλη σύγχρονη ναυτιλιακή δύναμη που διαθέτει.

Η ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια θα παραμείνει πάντοτε αρωγός στις εθνικές προσπάθειες για προβολή της πατρίδας μας και για ανάπτυξη ειρηνικών εποικοδομητικών οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων με τους λαούς του πλανήτη μας. Τα ελληνόκτητα πλοία είναι και θα συνεχίσουν να είναι πρεσβευτές της χώρας μας σε όλα τα πλάτη και μήκη της γης, αποτελώντας το κατ’ εξοχήν όχημα της λεγόμενης οικονομικής διπλωματίας της χώρας μας και κατοχυρώνοντας παράλληλα τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ναυτιλίας μας στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι.

Πιστεύω ότι η σημερινή συνάντηση και κατάθεση απόψεων από όλους τους ομιλητές θα συνδράμουν θετικά στον στόχο αυτό.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας και εύχομαι καλή επιτυχία στις διεργασίες του Συνεδρίου.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter