K. Αχλαδίτης: Η επίδραση των logistics vs Ναυτιλία
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Conference 2018: The Global Impact of Shipping
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 08 Απριλίου 2018 11:00
Η Ναυτιλία είναι από τους σημαντικότερους τομείς της παγκόσμιας βιομηχανίας και επηρεάζεται άμεσα από την παγκόσμια οικονομία.
Οικονομία και γεωπολιτικές εξελίξεις και αλληλεπιδράσεις επηρεάζουν ή και διαμορφώνουν την ναυτιλιακή αγορά.
Από το 1776 η ναυτιλία λειτουργεί καταλυτικά στη παγκόσμια οικονομία. Στις μέρες μας, το 90 του παγκόσμιου εμπορίου αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές.
Οι θαλάσσιες μεταφορές θεωρούνταν μια φτηνή πηγή μεταφοράς που ενοποιούσε τις αγορές και βοήθησε αποτελεσματικά στη μετάβαση από την εποχή οπού ο κόσμος αποτελείτο από ξεχωριστές κοινότητες σε μια ενοποιημένη παγκόσμια κοινότητα.
Η ναυτιλία υπηρετεί τις συνεχείς αλλαγές και ανάγκες.
Σήμερα, αγαθά ταξιδεύουν εύκολα και με ασφάλεια από ήπειρο σε ήπειρο.
Η απλούστερη καθημερινή μας απόλαυση, ο πρωινός καφές, το απαραίτητο μπουκαλάκι νερό, το αυτοκίνητό μας είναι μία μικρή αναφορά στη συμβολή της ναυτιλίας και των logistics στη ζωή μας.
Και περίπου δύο στα δέκα πλοία είναι ελληνικότητα!
Η γενικότερη παρατήρηση ότι η ανάπτυξη της ναυτιλίας μιας χώρας εξαρτάται από το μέτρο διείσδυσης του οικονομικού βίου της στη παγκόσμια οικονομία δεν ισχύει για τη χώρα μας.
Τα Logistics ως ορισμός είναι η διαχείριση της ροής των εμπορευμάτων μεταξύ του σημείου προέλευσης και του σημείου της κατανάλωσης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των πελατών η και των επιχειρήσεων.
Σκοπός των logistics είναι να συντονίσει κάθε κρίκο της αλυσίδας εφοδιασμού, έτσι ώστε η επιδιωκόμενη αύξηση της αξίας σε μια φάση να μην προκαλεί μείωση της πρωτότυπης αξίας σε προηγούμενη η επόμενη φάση.
Εφοδιαστική Αλυσίδα (supply chain)
Είναι η έννοια ευρύτερη από τα logistics. Η εφοδιαστική αλυσίδα αναφέρεται στο σχεδιασμό και την διαχείριση όλων των σταδίων που συσχετίζονται με τις διαδικασίες προμήθειας , την παραγωγή, μεταποίηση και όλες τις δραστηριότητες της διανομής για να φτάσει το προϊόν στο τελικό καταναλωτή. Επίσης συντονίζει όλους του εμπλεκόμενους στο κανάλι εφοδιασμού (προμηθευτές, μεσάζοντες, πράκτορες, πλοία κλπ) με την ιδια την επιχείρηση.
Το πλοίο και τα logistics είναι αλληλένδετα συνδεδεμένα.
Το πλοίο είναι ο σημαντικότερος κρίκος στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics επιδρούν άμεσα στη λειτουργεία των πλοίων και με παροχή φορτίου μα και με τον έγκαιρο εφοδιασμό του πλοίου και των αναγκών του.
Το πλοίο είναι ο βασικότερος παράγοντας ανάπτυξης των λιμανιών και των terminals για τη φόρτωση/ εκφόρτωση των εμπορευμάτων και για την αποβίβαση και επιβίβαση των επιβατών.
Ο ρόλος και η συνδρομή των logistics για την διαχείριση του φορτίου και των επιβατών, στα κρουαζιερόπλοια και τα επιβατικά είναι καθοριστικός για τη όποια ανάπτυξη.
Τα συγχρονία Λιμάνια/ Πόλεις αναπτύσσουν και επενδύουν τις υποδομές τους ανάλογα με το φορτίο που έχουν να διαχειριστούν η ανάλογά με το τύπο του πλοίου που έχουν να εξυπηρετήσουν.
Δεν είναι τυχαίο ότι ειδικά πλοία κατασκευάζονται για συγκεκριμένα λιμάνια η ότι Λιμάνια κατασκευάζονται για να υποδεχτούν συγκεκριμένα πλοία και δεν αναφέρομαι μόνο στα containers.
Ο ρόλος των Logistics και γενικότερα το supply chain είναι απαραίτητος παράγων για την Ναυτιλία και το σύγχρονο τρόπο λειτουργείας των ναυτιλιακών εταιρειών.
Το παραδοσιακό μοντέλο της εφοδιαστικής αλυσίδας ήταν βασισμένο στη μεγιστοποίηση των διάφορων μορφών αποδοτικότητας ιδιαίτερα μέσω της εκμετάλλευσης των «οικονομιών κλίμακας».
Έτσι τα εργοστάσια σύμφωνα με τις υπάρχουσες συνθήκες (παραγωγή τυποποιημένων προϊόντων στις μαζικές αγορές) παρήγαγαν μεγάλες παρτίδες και μεγιστοποιούσαν την παραγωγή τους δυναμικότητα.
Κάπως έτσι λειτουργούσε και μια ναυτιλιακή εταιρεία για τις παραγγελίες των προμηθειών και των ανταλλακτικών και όχι μόνο.
Η παγκόσμια αγορά όμως αλλάζει. Ο κόσμος μας ζητά τα σωστά αγαθά, στο σωστό χρόνο, στο σωστό μέρος χωρίς κανείς να αποθηκεύει ποσότητες που ίσως χρειαστούν στο μέλλον!
Στις αρχές τις 10 ετίας του 90 εμφανίστηκαν οι πρώτοι προβληματισμοί των ναυτιλιακών για τον έλεγχο και την διαχείριση των εφοδίων και των ανταλλακτικών προς τα πλοία. Μέχρι τότε ο προμηθευτής - ο πράκτορας - ο εκτελωνιστής έπαιζαν το ρόλο του Logistics provider/forwarder. Οι προμηθευτές είχαν τον έλεγχο και τα όποια κόστη για τα logistics δεν εμφανιζόταν πουθενά.
Από τότε μέχρι και σήμερα οι περισσότερες ναυτιλιακές έχουν «εισάγει» τον όρο Forwarding/logistics στο τμήμα αγορών και αναπτύσσουν συνεργασίες με εταιρείες logistics. Ο εκτελωνιστής προσπαθεί να γίνει forwarder και ο πράκτορας logistics provider.
Οι ανάγκες όμως των πλοίων χρειάζονται άμεση ανταπόκριση.
Το ζητούμενο σήμερα και σε σχέση με την ναυτιλία είναι εάν οι εφοδιαστικές αλυσίδες είναι ικανές να αντιμετωπίσουν τις άμεσες ανάγκες των πλοίων και να ανταποκρίνονται σε όλο και περισσότερο συντομότερους χρόνους.
Η πρόκληση είναι η μετάβαση από μία αγορά που τη ισχύ είχαν οι προμηθευτές λόγω κυριότητας πόρων και τεχνολογιών σε μια αγορά οπού το πλοίο και οι ανάγκες λειτουργείας του έχουν προτεραιότητα.
Επειδή το μέλλον και η προετοιμασία των εταιρειών είναι πάντα ένα ζήτημα που κυριαρχεί στη θαλάσσια βιομηχανία, η εφοδιαστική αλυσίδα του αύριο απαιτεί την ανταλλαγή πληροφοριών (information sharing) βελτιωμένους μηχανισμούς προσφοράς και ζήτησής περισσότερη ευελιξία και σε πραγματικό χρόνο.
Η Ναυτιλιακή βιομηχανία αναπόφευκτα θα ακολουθήσει το e- freight και το digitalization των αεροπορικών μεταφορών.
Παράλληλα η ναυτιλία δημιούργει την ανάγκη εξειδικευμένων συστημάτων logistics και
επενδύσεις στο maritime supply chain με έξυπνές ανταγωνιστικές υπηρεσίες που να πληρούν του ορούς λειτουργείας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Πρόσφατα η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στο κόσμο αποφάσισε να δώσει ταυτότητα SPC Code (Special product code) στα φορτία που χαρακτηρίζονται “ships spares”.
Μια πρωτοποριακή κίνηση που προσφέρει ανταγωνιστικές λύσεις, οικονομία και εγγυημένα Transit times, δείχνει το δρόμο και σε άλλους να επενδύσουν σε αυτό που ονομάζουμε διαχείριση PO των αναγκών των πλοίων.
Αναγνωρίζεται και επιβάλλεται η έννοια των maritime logistics στην αεροπορική εφοδιαστική αλυσίδα.
Παρά την ανάπτυξη των αερομεταφορών, οι θαλάσσιες εξακολουθούν να καλύπτον το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων μεταφορών και καθορίζουν άμεσα την ροή του εμπορίου και των καθορισμό των ναύλων. Μείωση στο 0.5% των θαλάσσιων μεταφορών στα containers επιφέρει 30% αύξηση των ναύλων στην αεροπορική μεταφορά.
Είναι δεδομένο ότι η ναυτιλία είναι ο λιγότερο ρυπογόνος τρόπος μαζικής μεταφοράς αγαθών στο κόσμο!