Γρηγόρης Γιοβανώφ: «Digitize or die»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Conference 2018: The Global Impact of Shipping
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 26 Απριλίου 2018 11:49
Καλησπέρα κι από μένα,Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση, τους διοργανωτές, τον οικοδεσπότη μας τον κ. Ευγενίδη, για την πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση σήμερα.Θα μιλήσω για κάτι το οποίο πιστεύω, δεν είναι τόσο αιρετικό. Θα αποδειχθεί ότι δεν είναι τόσο αιρετικό. Ο τίτλος της ομιλίας μου είναι «Digitize or die», «Ψηφιοποίηση, το τέλος».
Για να δούμε λοιπόν, τι θέλω να καλύψω σήμερα εν τάχει.
Θα μιλήσουμε πολύ συνοπτικά για κάποιες νέες τεχνολογίες που βρίσκουν το δρόμο τους στη ναυτιλία και πώς αυτές διαμορφώνουν τις νέες επιταγές για τη στρατηγική στη ναυτιλία.
Και εδώ έρχεται το ρητό «Digitize or die», θα δούμε αν δικαιολογείται και ποιος πρεσβεύει κάτι τέτοιο.
Θα αναφερθούμε λοιπόν εν τάχει σε digital ship, smart ports, smart logistics και πώς αυτά συνδέονται και προλειαίνουν την μετάβαση στη νέα εποχή, στην εποχή της ψηφιακής ναυτιλίας και όπως κλείνω την ομιλία μου, θα αναφερθώ πώς η νέα εποχή της ψηφιακής ναυτιλίας μπορεί να συμβάλλει στην αναβάθμιση της οικονομίας μιας περιοχής, όπως είναι ο Πειραιάς.
Και ποια είναι τα εργαλεία για περιφερειακή ανάπτυξη, εκμεταλλευόμενες τις εξελίξεις στο χώρο της ναυτιλίας.
Να δούμε λοιπόν ποιες τεχνολογίες είναι σημαντικές, αυτή την εποχή για τη ναυτιλία:
Στα πλαίσιο του Ορίζοντα 2020, η Ευρώπη έχει αναγνωρίσει ότι το “Blue Growth”, η “Γαλάζια Ανάπτυξη”, είναι ένας σημαντικός μοχλός ανάπτυξης και στο πλαίσιο του “Blue Growth” έχει εστιάσει στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως τα Robotics και τα Autonomous Systems, ανανεώσιμες πηγές από τη θάλασσα, το θαλάσσιο περιβάλλον, High Performance, εξελιγμένα συστήματα πληροφορικής, και τηλεπικοινωνιών αλλά και εργαλεία για πολυκλαδική και διακλαδική και επιστημονικές συνεργασίες για την προαγωγή της καινοτομίας.
Αλλά αυτό που πράγματι χαρακτηρίζει την εποχή μας, είναι ότι ήμαστε στα πρόθυρα μιας ψηφιακής επανάστασης στη ναυτιλία και το ζητούμενο είναι τώρα, τι προοιωνίζει για τη ναυτιλία τώρα η ψηφιακή επανάσταση.
Είναι κάτι που είναι καλό για τη ναυτιλίας μας; Είναι κάτι που θα ανατρέψει τα δεδομένα;
Ένα πρόσφατο report από το Boston Consulting Group (BCG), το οποίο τιτλοφορείται “The Digital Imperative in Container Shipping”, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ναυτιλία είναι επιτακτική ανάγκη να εξελιχθεί μέσω της ψηφιακής επανάστασης, ειδάλλως το τέλος θα είναι άμεσο.
Και γιατί τώρα η ψηφιακή επανάσταση μπορεί να βοηθήσει και πώς θα βοηθήσει τη ναυτιλία;
Προάγοντας καλύτερες σχέσεις με τον πελάτη μας, μειώνοντας τα κόστη παραγωγής και λειτουργίας του προϊόντος και παράγοντας νέες πηγές εσόδων πέρα από τα παραδοσιακά, επιχειρηματικά μοντέλα της ναυτιλίας.
Οπότε ποιες είναι οι τεχνολογίες που έχει αναγνωρίσει το BCG;
Συνοψίζοντας στη λίστα των 7 τεχνολογιών που καλύπτουν:
Ηλεκτρονικές πλατφόρμες, advanced analytics, Internet of Things, τεχνητή νοημοσύνη, αυτόνομα πλοία και Robotics, Blockchain - το οποίο θα έχετε ακούσει πάρα πολλά τελευταία - και προφανώς σαν μια πάρα πολύ μεγάλη πρόκληση το Cyber Security, ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Τώρα ποιες από αυτές επηρεάζουν όλες τις λειτουργίες μιας ναυτιλιακής εταιρείας από την στρατηγική μέχρι τα operations του προϊόντος, αλλά και τα support factors και αυτή η τεχνολογία η οποία διαφαίνεται από το report της BCG , ότι θα επηρεάσει πιο πολύ και πιο άμεσα τη ναυτιλία, είναι το blochchain, το οποίο θα επηρεάσει σχεδόν όλε τις λειτουργίες της εταιρείας.
Αυτά λοιπόν όσον αφορά στις νέες τεχνολογίες.
Που βρισκόμαστε όμως, που ήμαστε τώρα.
Αρχίζει ήδη να διαφαίνεται ότι το πλοίο μετεξελίσσεται σε αυτό που ονομάζεται «έξυπνο πλοίο – Smart Ship».
Με την κατάλληλη υποδομή με sensors και actuators τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους με ασύρματα και ενσύρματα δίκτυα, το πλοίο μετατρέπεται σε ένα έξυπνο εργαλείο, το οποίο μπορεί να αντιληφθεί το περιβάλλον, να αντιληφθεί την κατάσταση στην οποία βρίσκεται και να αντιδράσει κατάλληλα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Οπότε γίνεται ένα έξυπνο αντικείμενο.
Παράλληλα, το έξυπνο αυτό αντικείμενο έχει καλύτερη επικοινωνία με τη ξηρά και το λιμάνι, για να εξασφαλίσει καλύτερη συνεργασία με το λιμάνι για την εξυπηρέτηση της τροφοδοτικής αλυσίδας και σε αυτό προφανώς βοηθάνε τα καλύτερα εργαλεία πληροφορικής, όπως ολοκληρωμένα συστήματα ανταλλαγής δεδομένων, βίντεο, teleconference, τα οποία τρέχουν όλα στο ίδιο σύστημα, όπως αυτό που έχει εφαρμόσει το λιμάνι του Αμβούργου, για να διευκολύνει το δίκτυο των intermodal transportation, όπου τα κανάλια είναι υδάτινοι δρόμοι, επίγειοι δρόμοι και το δίκτυο των τρένων.
Και αυτό έχει συμβάλλει στο να διπλασιάσει το capacity, την υποδομή του λιμανιού χωρίς να διπλασιάσει τον φυσικό χώρο του λιμανιού.
Αυτό είναι κάτι που μπορεί να μας προσφέρει η προηγμένη τεχνολογία. Παράλληλα βλέπουμε τι έρχεται στο αύριο, στο άμεσο αύριο όμως.
Έχουμε ήδη την ανακοίνωση από την Yara & Kongsberg, για την κατασκευή του πρώτου, πλήρως αυτόνομου, πλοίου, container ship, με μηδενικούς ρύπους, το οποίο θα μπει σε λειτουργία στο τέλος αυτού του χρόνου, για τη μεταφορά προϊόντων από το λιμάνι της Yara, το Porsgrunn Production Plan στη Νορβηγία.
Παράλληλα το Αμερικανικό Ναυτικό πρόσφατα απέκτησε το τελευταίο drone , ένα τελείως αυτόνομο πλοίο, θαλάσσιο drone, το οποίο χρησιμοποιείται για την καταδίωξη υποβρυχίων και από ότι λέει ο πρώην υπουργός Αμύνης, Robert Work, σε ένα interview στο Reuters το 2016, αυτό αποτελεί, ένα σημείο καμπής.
Είναι ένα tipping point, είναι η πρώτη φορά που έχουμε ένα totally robotic, trans – oceanic – capable ship.
Αυτά λοιπόν έρχονται, είναι εδώ.
Οι νέες τεχνολογίες όμως προάγουν και νέων μορφών συμμαχίες και συνεργασίες. Και έχουμε την ανακοίνωση της IBM για το joint venture, το οποίο σχημάτισαν η IBM με την MAERSK, τον περασμένο Ιανουάριο, για να προάγουν αυτό που λέμε εφαρμογές του blockchain, για την προαγωγή της ψηφιοποίησης του παγκόσμιου εμπορίου.
Αυτή λοιπόν είναι μια συνεργασία, είναι ένα joint venture, το οποίο έχει φτιάξει η MAERSK, με μια πρωτοπόρο προφανώς εταιρεία, στο χώρο της πληροφορικής όμως όχι της ναυτιλίας.
Γιατί;
Γιατί προβλέπει ότι τα πράγματα θα γίνουν πολύ πιο δύσκολα στο χώρο της και θα ανατραπούν τα δεδομένα.
Και μερικοί από τους πελάτες τους όπως η Amazon, ένας από τους καλύτερους πελάτες της MAERSK αυτή τη στιγμή, μπορεί να καταλήξει να γίνει ένας άμεσος ανταγωνιστής, σημειωτέων ότι η Amazon έχει πάρει ήδη άδεια για να είναι vesseless freighter - liner, και έχει ιδρύσει μια θυγατρική εταιρεία στη Κίνα για να μπορέσει να διαχειριστεί το εμπόριο των ειδών της από την Κίνα στην Αμερική.
Οπότε αυτό προφανώς βλάπτει τα συμφέροντα της MAERSK. Και πρέπει η MAERSK να αντιδράσει.
Οπότε βλέπουμε ότι χρειάζεται ένας επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής της ΜAERSK.
Και τώρα, οι καινούριε τεχνολογίες, είναι όλες προς όφελος της βιομηχανίας;
Όχι πάντα.
Βλέπουμε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αυτή τη στιγμή, είναι ευάλωτη στις επιθέσεις από τον κυβερνοχώρο.
Το γεγονός ότι το καράβι ήταν, είχε το απρόσβλητο, δεν υπήρχε, ήταν στη μέση του πελάγους , ήταν πολύ δύσκολο κάποιος να επιτεθεί, μέσω internet στο καράβι πριν από μερικά χρόνια.
Σήμερα το καράβι είναι διασυνδεδεμένο.
Είναι κομμάτι του παγκόσμιου ιστού. Οπότε, είναι ευάλωτο στις επιθέσεις. Αυτό έγινε προφανές το περασμένο καλοκαίρι που η APM terminals, η θυγατρική της MAERSK στα λιμάνια ήταν αυτή η εταιρεία που χτυπήθηκε περισσότερο από το NotPetya ransomware κα προκάλεσε το πάγωμα για δέκα ημέρες των υπηρεσιών της MAERSK παγκόσμια.
Η MAERSK έπρεπε σε δέκα ημέρες, να επανατοποθετήσει 4.000 servers, 45.000 personal computers και 2.500 applications.
Το συνολικό κόστος 300 εκατομμύρια. Οπότε τα πράγματα αρχίζουν και γίνονται πολύ πολύπλοκα
Και τώρα σαν συμπέρασμα, τι πρέπει να κάνει η Ναυτιλία.
Το πρώτο είναι, ότι πέρα από την στρατηγική της να αλλάξει και το επιχειρησιακό μοντέλο και αυτό είναι αυτό που είπε ο Frank Cole, στο τελευταίο ετήσιο συνέδριο της εταιρείας, όπου βασικά κατακεραύνωσε τους CEO παρεμφερών εταιρειών για τον δισταγμό τους να περάσουν στην ψηφιακή εποχή.
Αυτό είναι κάτι αναπόφευκτό. Οι shipping lines, για να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την ψηφιοποίηση όμως πρέπει να αλλάξουν το μοντέλο λειτουργίας τους.
Οπότε, στρατηγική και business models θέλουν κάποιον επαναπροσδιορισμό. Αυτά λοιπόν όσον αφορά στη βιομηχανία. Την ναυτιλία την ίδια.
Αλλά τι γίνεται σε περιβάλλοντα συναφή με τη ναυτιλία.
Τι γίνεται με τα λιμάνια, πώς εξελίσσονται περιοχές που έχουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη ναυτιλία, ας δούμε τι γίνεται στο χώρο των εργαλείων για περιφερειακή ανάπτυξη, μέσω της καινοτομίας.
Πρώτο παράδειγμα και το port of Rotterdam το οποίο πάλι συνεργάζεται με την IBM, για να γίνει το πιο ευφυές λιμάνι στον κόσμο.
Ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στο Ρότερνταμ, συνεργάζεται με την IBM, γιατί θέλει τη βοήθεια της IBM, στο χώρο που λέγεται Digital Twin, predictive weather insights κα 3D Printing, και connected devices για να μπορέσει το λιμάνι του Rotterdam να παραμείνει ανταγωνιστικό στη νέα εποχή της ψηφιακής ναυτιλίας.
Οπότε βλέπουμε ότι από μόνος του ένας οργανισμός είναι τόσο πολύπλοκα τα πράγματα που δε μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της νέας εποχής.
Και χρειάζονται να έχουμε νέες στρατηγικές συμμαχίες. Με ίσως εταιρείες από άλλους κλάδους, όπως η Πληροφορική και οι Τηλεπικοινωνίες.
Αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό. Το λιμάνι παράλληλα προσπαθεί να δημιουργήσει το κατάλληλο οικοσύστημα το οποίο θα ελκύσει το παγκόσμιο ταλέντο στην περιοχή του.
Και σε αυτό, το Innovation Hub που συμπεριλαμβάνει ένα start – up accelerator και ένα investment fund - τα χρηματοδοτικά εργαλεία – για να επενδύσουμε σε νέες start up εταιρείες οι οποίες λειτουργούν στο χώρο της ναυτιλίας.
Και το λιμάνι τους προσφέρει το χώρο που μπορούν να βρουν άμεσα και τον πελάτη οπότε να αφουγκραστούν την αγορά, να δουν τις ανάγκες της νέας εποχής και start up εταιρείες να ανταποκριθούν.
Κάτι τέτοιο προσπαθήσαμε λοιπόν κι εμείς, ορμώμενοι από τα παραδείγματα λιμανιών όπως της Σιγκαπούρης και του Ρότερνταμ, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε εδώ, στην περιοχή του Πειραιά, πριν δύο χρόνια, ξεκινήσαμε μια προσπάθεια που λέγεται “Maritime Strategies, Maritime center of Excellence”.
Είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρεία, ο σκοπός της οποίας είναι η δημιουργία του Maritime ICT Cluster, εδώ το focus σε εμάς είναι στο χώρο της Πληροφορικής και Τηλεποικοινωνιών, με εφαρμογές προφανώς στη ναυτιλία.
Το όραμά μας είναι να γίνουμε η ναυαρχίδα της ναυτιλίας στην ψηφιακή εποχή και να προσφέρουμε 21ου αιώνα υπηρεσίες για τη ναυτιλία αλλά και τον ευρύτερο χώρο που λέγεται «έξυπνη θάλασσα» και γαλάζια ανάπτυξη - γαλάζια οικονομία.
Αυτό θέλουμε να κάνουμε, προσφέρουμε μέσω των μελών του δικτύου μας έναν αριθμό από services, από R7D σε Blue Economy & Digital Shipping αλλά και Strategy Consulting, την εμπορευματοποίηση ανατρεπτικών τεχνολογιών αλλά και τη λειτουργία και το management clusters αλλά και χώρων entrepreneurships.
Αυτή τη στιγμή έχουμε 17 μέλη και θα αυξηθούμε στα 25 πολύ σύντομα, το site μας είναι το strategies-cluster.com, μπορείτε να βρείτε πιο πολλές πληροφορίες εκεί.
Τι κάνουμε;
Προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε και να αναπτύξουμε ένα τοπικό Entrepreneurial Ecosystem για ανάπτυξη της Καινοτομίας, με προσήλωση στις νέες τεχνολογίες για εφαρμογές στη Ναυτιλία, με τη συνεργασία προφανώς των μελών του δικτύου μας, όπως ο Δήμος του Πειραιά και το BlueGrowth και το Aephoria με το οποίο συνδιοργανώνουμε business plan competitions, hackathons, Incubators και accelerators.
Επίσης δημιουργούμε και αναπτύσσουμε συνέργιες και συνεργασίες μεταξύ των μελών του δικτύου μας.
Παράλληλα δημιουργούμε γέφυρες και κανάλια επικοινωνίας με άλλες παρεμφερείς προσπάθειες για δικτύωση στο χώρο του BlueGrowth, τον ευρύτερο χώρο του BlueGrowth, μέσω κάποιων συνεργασιών που έχουμε με το maritime surveillance cluster που μπροστά είναι το PROTeus Cluster το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, το Blue Energy με το ΕΛΚΕΘΕ και το ΚΑΠΕ, με το PELAGOS project για ανανεώσιμες πηγές από ενέργεια και το Blue Bioteck που είναι το BIONIAN Cluster για φάρμακα και καλλυντικά από τον ωκεανό.
Το μήνυμα είναι Embrace Digitalization, πρέπει να ενστερνιστούμε την ψηφιοποίηση είναι αναπόφευκτο και κλέβω κάποιο μήνυμα από το επικείμενο συνέδριο. Το θα γίνει;
Είναι η εποχή που θα επιβιώσουν οι πιο adaptable, αυτοί που θα επιβιώσουν, δεν είναι ούτε οι πιο έξυπνοι, ούτε οι πιο δυνατοί, είναι αυτοί οι οποίοι μπορούν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής και είμαστε βέβαιοι ότι η ελληνική ναυτιλία - το έχει αποδείξει αυτό διαχρονικά – θα είναι ένας από τους κερδισμένους της μετάβασης στη νέα εποχή.