Αβαρίες και ατυχήματα σε πλοία της γραμμής Ελλάδας-Ιταλίας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 09 Φεβρουαρίου 2015 13:05
Κείμενο: Φώτης Καρλής, Αντώνης Λαζαρής, Αντώνης Μώλος
Φωτογραφίες: Αντώνης Μώλος, Αντώνης Λαζαρής, Ευγενία Μυτιληναίου - εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ»
Όταν η ιστορία επαναλαμβάνεται ...
Η εκδήλωση πυρκαγιάς στο "NORMAN ATLANTIC" μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, στα τέλη Αυγούστου του 1971. Στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας κυριαρχούν το «ΕΛEANNA» του Κ. Ευθυμιάδη, το «ΕΓΝΑΤΙΑ» της ΕΛΜΕΣ και το «ΑΠΠΙΑ» της Adriatica Navigazione.
To όραμα του Κωνσταντίνου Ευθυμιάδη έχει λάβει σάρκα και οστά και κινεί τα νήματα των εξελίξεων στις γραμμές της Ακτοπλοΐας μας. Η δρομολόγηση του «ΕΛΕΑΝΝΑ» σηματοδοτεί ορόσημο για τη εταιρεία του μεγάλου οραματιστή.
Το επιβατηγό/οχηματαγωγό «ΕΛΕΑΝΝΑ», χωρητικότητας 23.500 τόνων, ηλικίας 17 ετών, μετασκευάστηκε ριζικώς το 1967 πριν δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρας-Ανκώνας. Την Παρασκευή 27 Αυγούστου 1971 αναχωρεί στις 10:00 π.μ. από το λιμάνι της Πάτρας με πλοίαρχο τον καπετάν-Δημήτρη Αντύπα με προορισμό το λιμάνι της Αγκώνας. Το πλοίο μετέφερε 1.119 επιβάτες, 185 επιβατηγά αυτοκίνητα και 20 φορτηγά.
Τις πρώτες πρωϊνές ώρες εκδηλώθηκε πυρκαγιά επί του πλοίου ενώ αυτό βρισκόταν νότια του Μπάρι. Οι επιβάτες παρελήφθησαν από τα παραπλέοντα πλοία και τα δύο ιταλικά ελικόπτερα.
Αρκετοί επιβάτες έπεσαν στη θάλασσα για να σωθούν.
Από τους 1119 επιβαίνοντες διεσώθησαν οι 1089 και 30 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Οι ομοιότητες ανάμεσα στο "NORMAN ATLANTIC" και το «ΕΛΕΑΝΝΑ είναι αρκετές, παρόλο που τα δύο ατυχήματα τα χωρίζει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα 43 χρόνων. Η εκδήλωση πυρκαγιάς επί του πλοίου αποτελεί πάντα έναν από τους μεγαλύτερους εφιάλτες.
Η πυρκαγιά στο πλοίο του Κ. Ευθυμιάδη εκδηλώθηκε στα τέλη Αυγούστου σε κοντινή απόσταση από τις ακτές της Ιταλίας και ενώ στην περιοχή επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες.
Η πυρκαγιά στο "NORMAN ATLANTIC" εκδηλώθηκε στην καρδιά του χειμώνα σε απόσταση περίπου 40 ναυτικών μιλίων από την Κέρκυρα και ενώ στην περιοχή επικρατούσαν εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες. Ο αριθμός των θυμάτων πρέπει είναι παραπλήσιος, αν και ακόμα ο αριθμός των θυμάτων παραμένει άγνωστος στο ιταλικό πλοίο που είχε ναυλωθεί από την ΑΝΕΚ.
Και στις δύο περιπτώσεις αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία χάρη στη στάση του πληρώματος και την παροχή βοήθειας από αέρος και θαλάσσης.
Η εκδήλωση της πυρκαγιάς στο «ΕΛEANNA» ξεκίνησε από τα μαγειρεία. Στο ατύχημα της 27ης προς 28ης Δεκεμβρίου του 2014 παραμένει άγνωστο από πού ξεκίνησε η πυρκαγιά. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να δοθούν απαντήσεις στα ερωτήματα που ταλανίζουν τους ανθρώπους που έζησαν τη νέα τραγωδία, τους συγγενείς των θυμάτων, τη ναυτική οικογένεια και όλους όσους συγκλονίστηκαν από τα όσα διαδραματίστηκαν επί του "NORMAN ATLANTIC".
Η εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ» αποτελεί την πηγή των στοιχείων που αφορούν το «ΕΛΕΑΝΝΑ» και αναφέρονται παραπάνω.
Πρωτοσέλιδα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ» της 29ης, της 30ης και της 31ης Αυγούστου 1971 αναδημοσιεύτηκαν στο «Λεύκωμα Ναυτιλίας 19ος – 20ος αιώνας» (Τόμος Δ') που εκδόθηκε από τον Παναγιώτη Κ. Σπυρόπουλο και τις εκδόσεις Αμφεία Εκδοτική.
Από το 1971 πέρασαν αρκετά χρόνια. Τα ατυχήματα στη γραμμή δεν έλειψαν, αλλά μόνο ένα από αυτά είχε θύματα.
Εκδήλωση πυρκαγιάς εν πλω σε πλοία της γραμμής Ελλάδας-Ιταλίας
Η εκδήλωση πυρκαγιάς στο "NORMAN ATLANTIC" ήταν η τρίτη σε πλοίο των γραμμών Πάτρας-Ιταλίας τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια.
- Η πρώτη σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 1999 στο "SUPERFAST III" με θύματα 14 μετανάστες που βρίσκονταν στο γκαράζ του πλοίου.
- Η δεύτερη σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 2012 στο "ΚΡHTH ΙΙ".
Και στις δύο περιπτώσεις η φωτιά τέθηκε σε έλεγχο και δεν επεκτάθηκε. Και στις δύο, βέβαια, περιπτώσεις τα πλοία βρίσκονταν σε μικρή απόσταση από το λιμάνι της Πάτρας.
Μια τρίτη πυρκαγιά εκδηλώθηκε πριν από 2 μήνες στο "ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ", ενώ το πλοίο ταξίδευε κενό επιβατών.
«ΠAΣΙΦΑΗ», «EUROPA LINK", «Άρτεμις» και νησίδες Περιστέρια
Δύο σοβαρά ατυχήματα χωρίς θύματα συνέβησαν το 1998 και το 2014. Το πρώτο συνέβη στο πλοίο «Πασιφάη» το 1998 στο παρθενικό του δρομολόγιο στη γραμμή Πάτρας-Ηγουμενίτσας-Ανκώνας και η δεύτερη το φθινόπωρο του 2014 στο πλοίο "EUROPA LINK" της εταιρείας Grimaldi.
Και τα δύο ατυχήματα συνέβησαν στις νησίδες Περιστέρια, ανάμεσα στις Κέρκυρα και τις αλβανικές ακτές. Και στις δύο περιπτώσεις τα πλοία υπέστησαν σημαντικά ρήγματα, αλλά τα διπλά τοιχώματα των πλοίων αποδείχθηκαν σωτήρια. Τα πλοία έδεσαν με ασφάλεια στην Κέρκυρα.
Στο ίδιο σημείο σημειώθηκε προσάραξη του πλοίου «ΑΡΤΕΜΙΣ Ι» της Rainbow Lines. Ανάλογα ατυχήματα έχουν σημειωθεί κατά καιρούς και σε άλλα πλοία της γραμμής, χωρίς θύματα.
Οι νησίδες Περιστέρια αποτελούν ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία της γραμμής.
Προσαράξεις έχουν συμβεί και σε άλλα πλοία της γραμμής, όπως στο «ΠATΡA EΞΠΡEΣ» της Ventouris Ferries, στο «ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΙΙ» της Med Link Lines, στο «ΚΟΛΟΣΣΟΣ» της ΝΕΛ.
"GRECIA EXPRESS"
Ένα σοβαρό ατύχημα σε πλοίο της γραμμής Πάτρας-Ιταλίας συνέβη το 1994 στο "GRECIA EXPRESS" της Ventouris Ferries ενώ το πλοίο ήταν δεμένο για την χειμωνιάτικη ακινησία του στο Αίγιο. Το ατύχημα αυτό είχε αποδοθεί σε δολιοφθορά. Ανάλογης αιτίας ατύχημα σημειώθηκε και στο πλοίο "ANNA V" της A.K. Ventouris, ενώ το πλοίο ήταν δεμένο στο λιμάνι της Πάτρας.
Ατυχήματα σε πλοία της γραμμής Ελλάδας-Ιταλίας
Στις 12/13 Ιουλίου 1997 σημειώθηκε σύγκρουση ανοικτά του λιμανιού της Κέρκυρας των πλοίων «MEDIA II» και «ATHENS EXPRESS», xωρίς ευτυχώς σημαντικές ζημιές.
Στις 6 Aυγούστου 1997, κατά τη διέλευση του πλοίου «SEA SYMPHONY» από την διώρυγα της Κορίνθου με κατεύθυνση προς την Ιταλία, αυτό προσέκρουσε στη βυθιζόμενη γέφυρα της Ποσειδωνίας. Κατόπιν κατέπλευσε στο λιμάνι της Κορίνθου και οι επιβάτες προωθήθηκαν στη Πάτρα για να ταξιδέψουν με άλλο πλοίο.
Στις 26 Αυγούστου 1997 το «QUEΕN VERGINA» ακινητοποιήθηκε λόγω μηχανικής βλάβης ανοικτά από τις νησίδες Περιστέρια, Β.Α της Κέρκυρας, κατά το ταξίδι του προς το Μπάρι. Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στην Κέρκυρα και οι επιβάτες προωθήθηκαν στο προορισμό τους με το «THESSALONIKI».
Στις 24 Νοεμβρίου 1997 τo «DIGNITY» κατά τη διέλευση του από τη διώρυγα της Κορίνθου, προσέκρουσε στη γέφυρα της Ποσειδωνίας, με αποτέλεσμα να υποστεί ρήγμα. Το πλοίο ιδιοκτησίας της European Seaways (αδελφών Aρκουμάνη) εκτελούσε το δρομολόγιο Bari-Cesme.
Στο ίδιο σημείο είχε προσκρούσει και το «SEA SYMPHONY", μερικούς μήνες νωρίτερα.
Στις 3 Ιουλίου 1998 οδηγήθηκε ρυμουλκούμενο στο λιμάνι της Πάτρας το πλοίο «MIR», ex «VERGINA», σημαίας Αγ. Βικεντίου, όταν έμεινε ακυβέρνητο ανοικτά της Κεφαλλονιάς, εξαιτίας διαρροής καυσίμων στο μηχανοστάσιο του.
Το πλοίο μετέβαινε στο Brindisi από όπου θα παραλάμβανε επιβάτες για να τους μεταφέρει στη Χάιφα. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι στο πλοίο δεν αναγράφονταν το όνομα, παρά μόνο στη πρύμνη, χωρίς λιμάνι νηολόγησης και με ψιλή - μικρή γραμματοσειρά !
Στις 12 Ιουλίου 1998, ανοικτά της Κέρκυρας, συγκρούστηκε το «VALENTINO» της Vergina Lines με σημαία Κύπρου με το τουρκικό «ISKENDERUM». Το ελληνόκτητο πλοίο υπέστη ζημιές στην υπερκατασκευή ενώ ανατράπηκαν και δύο νταλίκες στο χώρο του γκαράζ. Από το τουρκικό δεν αναφέρθηκε τίποτα καθώς αυτό, μετά την σύγκρουση συνέχισε την πορεία του προς Cesme.
Στις 21 Οκτωβρίου 1998 σημειώθηκε σύγκρουση του «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» με το πλοίο ανοικτού τύπου «ΘΕΟΛΟΓΟΣ» στο δίαυλο της Ηγουμενίτσας. Μόνο υλικές ζημιές.
Εκδήλωση πυρκαγιάς στο "SARAY STAR"
Στις 10 Ιουνίου 1994 εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο πλοίο "SARAY STAR", ανοικτά της Κεφαλλονιάς. Ακολούθησε η βύθιση του πλοίου ύστερα από τρεις ημέρες. Το πλοίο ήταν ναυλωμένο στην τουρκική Saray Lines από την European Seaways των αδελφών Αρκουμάνη. Πλοίαρχός του ήταν ο πλοίαρχος του κρουαζιερόπλοιου «ΩΚΕΑΝΟΣ» που είχε βυθισθεί στη Ν. Αφρική.
Στη νέα εποχή της ακτοπλοΐας
Και φτάνουμε στη νέα εποχή της ακτοπλοΐας. Στην εποχή των νεότευκτων πλοίων με την μεγάλη χωρητικότητα και τις υψηλές ταχύτητες. Κι όμως τα ατυχήματα δεν έλειψαν παρόλο που οι κανονισμοί έγιναν πιο αυστηροί και τα συστήματα εξελίχθηκαν άρδην. Η διαφορά με το χθες είναι ότι τα περισσότερα συμβάντα αντιμετωπίζονται με επιτυχία.
Όμως το περιστατικό του "NORMAN ATLANTIC" δείχνει πως δεν αρκεί ένα πλοίο να είναι νεότευκτο και εξοπλισμένο με ότι πιο σύγχρονο για να θεωρηθεί ασφαλές. Πρέπει όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες να λειτουργήσουν στο έπακρον. Πιθανόν το πέρασμα προς τη νέα εποχή δημιούργησε έναν εφησυχασμό ο οποίος, όπως κρίνεται εκ του αποτελέσματος, είναι αδικαιολόγητος.
Η Αδριατική αποτελεί μια πολλή ιδιαίτερη αγορά, καθώς στις γραμμές Ελλάδας –Ιταλίας ξεκίνησε το ράλι των ναυπηγήσεων και της μεγέθυνσης των πλοίων. Από το 1993 που παραγγέλθηκαν τα Ε/Γ-Ο/Γ "SUPERFAST 1 & 2" και "ΑΡΕΤΟΥΣΑ" μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει αρκετά πράγματα, καθώς τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί έχουν επικεντρωθεί σε πλοία τύπου RO/PAX, τα οποία έχουν μεγάλη χωρητικότητα οχημάτων ενώ παράλληλα μεταφέρουν λιγότερους επιβάτες (π.χ. "SUPERFAST 1 & 2", "SORRENTO").
Ταυτόχρονα, έχει αλλάξει η σύνθεση των πληρωμάτων και από αμιγώς Ελληνικά πληρώματα έγιναν μικτά. Αυτό συνέβη με δύο τρόπους, είτε με τη ναύλωση και δρομολόγηση πλοίων υπό ξένη σημαία (π.χ. "CORRAGIO" και "FORZA"), είτε με τη δραστηριοποίηση εταιρειών ξένων συμφερόντων π.χ. GRIMALDI GROUP.
Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων και η ελλιπής επικοινωνία και συνεννόηση μεταξύ των μελών του πληρώματος όπως φάνηκε, σύμφωνα με μαρτυρίες και στην περίπτωση του "NORMAN ATLANTIC".