Ο Δρίτσας, ο Νταλακογιώργος, ο Βαρβιτσιώτης και οι απλήρωτοι ναυτικοί της ΝΕΛ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 04 Μαρτίου 2015 00:09
Η πρώτη πολιτική κόντρα με αντικείμενο την ακτοπλοία κατεγράφη σήμερα Τρίτη 3/3, αργά το βράδυ στον Πειραιά μεταξύ του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και του πρώην Υπουργού και νυν βουλευτή της ΝΔ κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Παράλληλα ο κ. Δρίτσας δέχεται μία επίθεση και "εκ των έσω" δηλαδή από συνδικαλιστικούς κύκλους που πρόσκεινται στο κυβερνητικό κόμμα, τον Σύριζα.
Αφορμή οι απλήρωτοι ναυτικοί της ΝΕΛ στους οποίους οφείλονται περί τα 9.000 ευρώ στον κάθε ένα, από την εταιρεία, σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ στην οποία πρόεδρος είναι ο κ. Αντώνης Νταλακογιώργος (στη φωτογραφία απο παλαιότερη κινητοποίηση μαζί με τον κ. Δρίτσα) .
Ο κ. Δρίτσας είχε το τελευταίο διάστημα συνεχείς συσκέψεις για το συγκεκριμένο πρόβλημα το οποίο κινδυνεύει να το «χρεωθεί» εξ ολοκλήρου ενώ το φαινόμενο «απλήρωτοι ναυτικοί» είναι θέμα πολλών μηνών.
Οι απορίες στο λιμάνι πολλές καθώς πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν μία πολύ μεγάλη κινητικότητα σε μία περίοδο που ο νέος Υπουργός δεν είχε πάρει καλά-καλά αρμοδιότητες. Ο ίδιος προσπαθεί να διαχειρισθεί το θέμα αν και οι δυνατότητες ουσιαστικής παρέμβασης είναι ελάχιστες.
Το όλο θέμα βέβαια έχει τεράστιο ενδιαφέρον γιατί εκτός των άλλων μπορεί να οδηγήσει και σε επιχειρηματικές εξελίξεις. Χθες σε συνέχεια κινητοποιήσεων των προηγούμενων ημερών έγινε μία ακόμη σύσκεψη στην Ακτή Βασιλειάδη στο γραφείο του κ. Δρίτσα με εκπροσώπους ναυτεργατικών σωματείων και ναυτικών της ΝΕΛ.
Μετά την σύσκεψη η ΠΕΝΕΝ, με πρόεδρο τον κ. Αντώνη Νταλακογιώργο, κυκλοφόρησε μία ανακοίνωση, η οποία επιτίθονταν στην πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ. Στην μακροσκελή ανακοίνωση της η ΠΕΝΕΝ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «Σημειώνουμε ότι στις 3/3/2015 πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Θ. Δρίτσα στην οποία συμμετείχαν και τα πληρώματα της ΝΕΛ τόσο από τα πλοία τα επισκευαζόμενα όσο και από αυτά που είναι σε επίσχεση εργασίας (Ε/Γ – Ο/Γ «AQUA SPIRIT» - «ΜΥΤΙΛΗΝΗ» - «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ») και η οποία συνάντηση κατέληξε σε αδιέξοδο αφού ο Υπουργός δεν κατέθεσε καμιά ουσιαστική πρόταση για την άμεση λύση του προβλήματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην ανωτέρω σύσκεψη ο Υπουργός Ναυτιλίας θ. Δρίτσας το ποσόν που εκταμιεύτηκε προς την εταιρεία ήταν 287.000 ευρώ ενώ η εταιρεία κατέβαλε προς τους απλήρωτους Ναυτεργάτες μόνο τις 120.000 ευρώ!!!
Επίσης τα Ναυτεργατικά Σωματεία και οι απλήρωτοι Ναυτεργάτες απέρριψαν ομόφωνα και κατηγορηματικά την πρόταση του κ. Δρίτσα να εκτελεσθεί το δρομολόγιο του «ΤΑΞΙΑΡΧΗ» χωρίς την εξόφληση των μισθών τους!!!
Η εταιρεία και οι εκπρόσωποί τους εξακολουθούν να εμπαίζουν τους Ναυτεργάτες και πετάνε το μπαλάκι της ευθύνης στο ΥΝΑ κατηγορώντας το για καθυστέρηση στην εξόφληση των εκτελεσμένων δρομολογίων.
Από την πλευρά του ΥΝΑ δηλώνεται ότι η εταιρεία δεν έχει καταθέσει ακόμη τα σχετικά έγγραφα για τα δρομολόγια του μήνα Γενάρη 2015 ενώ έχουν καταβληθεί τα μισθώματα μέχρι και τέλος του 2014.
Στο μεταξύ η ΝΕΛ έχει ζητήσει την επιστροφή της εγγυητικής επιστολής ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ για την άγονη γραμμή του Βόρειου Αιγαίου που είχε κηρυχτεί έκπτωτη με απόφαση του προηγούμενου Υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Ταυτόχρονα στο πλοίο «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» η εταιρεία σταμάτησε την τροφοδοσία του πλοίου με αποτέλεσμα οι Ναυτεργάτες να έχουν μείνει από φαγητό. Για τον σκοπό αυτό η ΠΕΝΕΝ έκανε παρέμβαση στο ΥΝΑ προκειμένου να εξασφαλισθεί η διατροφή των Ναυτικών, πράγμα που έγινε με πρωτοβουλία του ΥΝΑ. Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι οι απλήρωτοι Ναυτεργάτες βρίσκονται σε τραγική κατάσταση ενώ οι εταιρίες στις οποίες εργάζονται τους δίνουν υποσχέσεις χωρίς αντίκρυσμα, παράλληλα το ΥΝΑ κατά απαράδεκτο τρόπο αδρανεί μπροστά στο σοβαρό αυτό πρόβλημα που αφορά εκατοντάδες Ναυτεργάτες καθώς και για την διακοπή των δρομολογίων σε μια σειρά νησιά της άγονης γραμμής. Η ΠΕΝΕΝ δηλώνει ότι θα συνεχίσει και θα εντείνει την δράση και τον αγώνα της ενάντια στην ασυδοσία εκείνων των Ακτοπλοϊκών Ναυτιλιακών εταιριών οι οποίες συνεχίζουν να έχουν απλήρωτους Ναυτεργάτες».
Ανακοίνωση εξέδωσε και η ΠΕΜΕΝ –Στέφενσον η οποία ανέφερε: «Νέα συνάντηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας κ. Δρίτσα, της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ και των ναυτεργατών των πλοίων της ΝΕΛ, που είναι για μήνες απλήρωτοι. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε «Δεν υπάρχει λύση. Είναι αδιέξοδο».
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ στις παρεμβάσεις τους απαίτησαν να δοθεί άμεση λύση και ανέδειξαν την τραγική κατάσταση που έχουν οδηγηθεί τα πληρώματα της ΝΕΛ, από την απλήρωτη εργασία, καθώς και άλλων εταιρειών, που είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου, σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Τέρμα πια η κοροϊδία εφοπλιστών και κυβέρνησης, να πληρωθούν τώρα οι ναυτεργάτες. Καμία ανοχή, καμία επανάπαυση.Η κατάσταση στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είναι εκρηκτική. Επιβάλλεται επαγρύπνηση, ετοιμότητα από όλους τους ναυτεργάτες, να διεκδικήσουμε με πολύμορφους αγώνες τα δικαιώματά μας».
Την ίδια στιγμή στην όλη εικόνα παρενέβη ο πρωην Υπουργός Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτης ο οποίος κατέθσε ερώτηση στην Βουλή και σε ανακοίνωση του ανέφερε: « Τα σημάδια κατάρρευσης που εμφανίζει σήμερα η ακτοπλοϊκή σύνδεση σε πολλές περιοχές της χώρας ανέδειξε ο Βουλευτής Β’ Αθηνών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τον αρμόδιο Υπουργό.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, στην ερώτησή του, σημειώνει ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση αποτελεί για εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους νησιωτικών περιοχών ζωτικό συγκοινωνιακό αγαθό που διασφαλίζει τόσο την επικοινωνία τους με την υπόλοιπη χώρα, όσο και τη δυνατότητά τους να διακινούν προϊόντα και αγαθά.
«Για το λόγο αυτό», αναφέρει ο κ. Βαρβιτσιώτης, «τους τελευταίους 18 μήνες, δεδομένων και των σωρευμένων ζημιών που εμφάνιζε λόγω της οικονομικής κρίσης ο κλάδος της ακτοπλοΐας, εφαρμόστηκε ένα πρόγραμμα εξορθολογισμού των ακτοπλοϊκών γραμμών του Αιγαίου, με γνώμονα όχι μόνο τη διασφάλιση της απρόσκοπτης σύνδεσης μεταξύ των νησιών, αλλά και την ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιωτών».
«Τις τελευταίες ημέρες, όμως, η κατάσταση στην ακτοπλοΐα εμφανίζει σημάδια κατάρρευσης», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βουλευτής Β’ Αθηνών, τονίζοντας ότι ολοένα και περισσότερα πλοία που εκτελούν δρομολογιακές γραμμές με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, οι οποίες επιδοτούνται με χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου, βρίσκονται ακινητοποιημένα λόγω επίσχεσης εργασίας των πληρωμάτων τους. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές νησιωτικές περιοχές να παραμένουν, ήδη, για μεγάλο χρονικό διάστημα απομονωμένες και η επικοινωνία τους με την υπόλοιπη χώρα να δυσχεραίνεται διαρκώς», καταλήγει συγκεκριμένα.
Ο Βουλευτής Β’ Αθηνών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, απευθυνόμενος προς τον αρμόδιο Υπουργό, ζητά να πληροφορηθεί για τις ενέργειές του, προκειμένου να αποκατασταθεί η εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών που σήμερα δεν εκτελούνται, για τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να ρυθμίσει το πρόβλημα της καταβολής των δεδουλευμένων στους απλήρωτους ναυτικούς, καθώς και για το εάν σκοπεύει να υλοποιήσει την εξαγγελία του για σύσταση κρατικού φορέα ακτοπλοΐας, «επαναφέροντας έτσι τις εποχές των κρατικών μονοπωλίων που κατέστησαν την ακτοπλοΐα για τους νησιώτες αγαθό πολυτελείας».
Μετά από τις παραπάνω ανακοινώσεις ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας κ. Δρίτσας αποφάσισε να κινηθεί και με μία ανακοίνωση του προσπαθεί να βάλει τα ππράγματα στη σωστή τους κατά τον ίδιο βάση.
Ο κ. Δρίτσας ανέφερε μεταξύ άλλων: «...Η σύσκεψη αυτή είναι η πολλοστή από την ανάληψη της νέας Κυβέρνησης. Αναδείχθηκαν για μια ακόμη φορά οι τραγικές επιπτώσεις στη ζωή των ναυτικών και των οικογενειών τους από το γεγονός ότι παραμένουν απλήρωτοι και διατυπώθηκε πιεστικά το αίτημα να αποπληρωθούν ακόμη και σήμερα.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός, τόσο στην αρχική του τοποθέτηση όσο και στην καταληκτική του, τόνισε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τεράστιο αδιέξοδο και σε ένα εξαιρετικά δυσεπίλυτο πρόβλημα, που οξύνθηκε μέσα στην τελευταία τετραετία, και το οποίο καλείται να επιλύσει η νέα Κυβέρνηση όσο γίνεται πιο γρήγορα. Δήλωσε όμως ότι η νέα Κυβέρνηση αρνείται να παραδεχθεί αδιέξοδα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τόσο σοβαρά ζητήματα, όπως είναι η επιβίωση των ναυτικών και των οικογενειών τους και η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.
Ενημέρωσε ότι σήμερα πράγματι δεν έχει πλήρη λύση. Αυτό είναι αδύνατο. Έχει όμως δρομολογήσει πρωτοβουλίες με τη βάσιμη προσδοκία ότι αυτές στο αμέσως επόμενο διάστημα θα φέρουν αποτελέσματα.
Δεν είναι δυνατό, είπε, ακραία φαινόμενα κρίσης στην ακτοπλοΐα τα οποία οξύνθηκαν ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε χρόνια από τις μνημονιακές πολιτικές, να επιλυθούν και να αντιμετωπιστούν μέσα σε ένα μήνα.
Σημείωσε επίσης ότι:
•Ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα καταβλήθηκε στην εταιρεία οφειλόμενο ποσό Δεκεμβρίου ύψους 287.000€ μετά τις υπέρ Δημοσίου κρατήσεις. Η εταιρεία όμως απέδωσε στους εργαζομένους σχεδόν το ήμισυ.
•Ολοκληρώνεται εντός των ημερών η νομοπαρασκευαστική διαδικασία, ώστε σύντομα με νομοθετική ρύθμιση να ενισχυθεί το θεσμικό πλαίσιο και να είναι δεσμευτικά υλοποιήσιμη η ήδη ισχύουσα νομική πρόβλεψη ικανοποίησης των απαιτήσεων των εργαζομένων κατά προτεραιότητα, την οποία περιλαμβάνει η ισχύουσα νομοθεσία χωρίς όμως να την εξασφαλίζει.
•Στοχευμένες παρεμβάσεις είναι ήδη σε εξέλιξη προς όλους τους εμπλεκόμενους με οποιοδήποτε τρόπο, ώστε να διερευνηθούν νέες δυνατότητες επίλυσης του όλου προβλήματος.
Περαιτέρω διευκρινίζεται ότι η κατατεθείσα ιδέα για την αναζήτηση λύσης μέσω ΝΑΤ, αξιοποιώντας τις διατάξεις περί εγκαταλελειμμένων πληρωμάτων στην ημεδαπή, αποτελεί μόνο επικουρική λύση, κυρίως όμως οδηγεί δεσμευτικά στο κλείσιμο του ναυτολογίου, κάτι που δεν είναι επιθυμητό από κανέναν.
Επίσης διευκρινίζεται ότι η συζήτηση για την ικανοποίηση των εργαζομένων μέσω της άρσης της κατάπτωσης εγγυητικής επιστολής, θέμα που προέκυψε μόλις χθες, είναι αβάσιμη. Το ζήτημα διερευνήθηκε αναλυτικά αλλά δεν δύναται να αποτελέσει λύση για τους εργαζομένους, γιατί σε κάθε περίπτωση οι εγγυητικές επιστολές κατοχυρώνουν μόνο την ανάληψη σύμβασης από ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά δεν κατοχυρώνουν εργασιακές απαιτήσεις.
Επιπρόσθετα, πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι κανένα περιθώριο παρερμηνείας δεν άφησε η αναφορά του Αναπληρωτή Υπουργού, σχετικά με την επείγουσα αναγκαιότητα να επαναλειτουργήσει το δρομολόγιο Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος με το πλοίο «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ» στο οποίο οι εργαζόμενοι ενεργούν επίσχεση εργασίας. Αντίθετα ο Αναπληρωτής Υπουργός ζήτησε να επανακινήσουν τα δρομολόγια, αφού προηγηθεί η ικανοποίηση των απαιτήσεων του πληρώματος του συγκεκριμένου πλοίου. Επαναλαμβάνεται ότι καμία παρερμηνεία δεν μπορεί να υπάρχει σε αυτό. Η ειδική αναφορά που έγινε αναδεικνύει το επείγον του ζητήματος και μόνον.
Μετά το πέρας της συνάντησης, ο Αναπληρωτής υπουργός συγκάλεσε σύσκεψη με τους Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Αντιναύαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αθανάσιο Αθανασόπουλο, Α' Υπαρχηγό Λιμενικού Σώματος Αντιναύαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αθανάσιο Χονδρονάσιο, Υποναύαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Γεώργιο Συβίτο, Αρχιπλοίαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Γεώργιο Μπαρκάτσα, Πλοίαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αλέξανδρο Τσελίκη, Πλοίαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Γεώργιο Ρίγγα και Αντιπλοίαρχο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Δρόσο Ρεϊζη προκειμένου να επιλυθούν νομικά και άλλα ζητήματα και να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες που συνδέονται με τις αρμοδιότητες των Υπηρεσιών του Υπουργείου, των οποίων προΐστανται.
Στη σύσκεψη αυτή λήφθηκαν αποφάσεις που ενισχύουν την αισιοδοξία ότι πριν από το Πάσχα θα έχουν υπερνικηθεί διάφορα εμπόδια, για τα οποία το Υπουργείο δεν έχει την κύρια ευθύνη, ώστε να απελευθερωθούν οι λογαριασμοί που αφορούν τα δρομολόγια του Ιανουαρίου, γεγονός που θα δώσει μεγαλύτερη δυνατότητα ανακούφισης της πιεστικής πραγματικότητας που βιώνουν οι ναυτικοί.
Απόφαση του Υπουργείου είναι να καταβληθεί ανυποχώρητη προσπάθεια ώστε όλοι οι εργαζόμενοι ναυτικοί να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους».
Στη συνέχεια ο κ. Δρίτσας απάντησε και στον κ. Βαρβιτσιώτη λέγοντας «Ο μέχρι πριν ένα μήνα Υπουργός Ναυτιλίας της μνημονιακής κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή καλώντας τον αρμόδιο Υπουργό της σημερινής κυβέρνησης να απαντήσει .... αντ' αυτού (!!) για τα τραγικά χάλια που άφησε στην ακτοπλοΐα και για την τραγωδία των απλήρωτων ναυτικών.
Προφανώς θα λάβει την απάντηση δια της προβλεπόμενης θεσμικής οδού. Όμως, είναι αδύνατον να μην έρθει στη σκέψη οποιουδήποτε διαβάσει αυτή την Ερώτηση η γνωστή λαϊκή ρήση: «στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί»!
Η δήλωση αυτή του κ. Δρίτσα προκάλεσε την ανταπάντηση του κ. Βαρβιτσιώτη: «Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας ακολουθεί πιστά την έως τώρα τακτική της Κυβέρνησης, επιλέγοντας και εκείνος τον δρόμο των ασαφών και αόριστων απαντήσεων, απέναντι σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Υπενθυμίζω στον κ. Δρίτσα ότι ευρισκόμενος στην Αντιπολίτευση δεν ψήφισε κανένα μέτρο που προτείναμε, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας από τον εκάστοτε Υπουργό Ναυτιλίας, αλλά και η δυνατότητα, με κοινή συναίνεση, της διάλυσης των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας.
Αυτά τα δυο μέτρα αποτελούσαν εργαλεία για τη διαφαινόμενη αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων από συγκεκριμένες εταιρείες, οι οποίες όπως φαίνεται αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Επίσης, οι απλήρωτοι ναυτικοί κατέστησαν μείζον θέμα πολιτικής εκμετάλλευσης από τον ίδιο τον κ Δρίτσα για όλο το προηγούμενο διάστημα, ενώ γνώριζε ότι η Κυβέρνηση αδυνατεί να υπεισέλθει σε θέματα που αφορούν τις σχέσεις εργαζόμενου και εργοδότη, όπου αρμόδια είναι τα δικαστήρια. Απαντώντας στο ίδιο ύφος με εκείνον, του χαρίζω την παροιμία «έσπειρε ανέμους και θερίζει θύελλες».