Παρ11012024

Last updateΠαρ, 01 Νοε 2024 7am

Μινωικές Γραμμές: Πίσω στο μέλλον των θαλάσσιων διαδρόμων της Κρήτης και της Αδριατικής

Minos02

Έχουν περάσει περισσότερα από σαράντα χρόνια από την ίδρυση των Μινωικών Γραμμών, μιας ιστορικής εταιρίας, λαϊκής βάσης η οποία με σημείο εκκίνησης το Ηράκλειο της Κρήτης επί δεκαετίες κυριάρχησε τόσο στο Αιγαίο, όσο και στις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής.

Αν και η εταιρία κινδύνευσε πραγματικά μετά το τραγικό ατύχημα του Express Samina, κατάφερε όχι μόνο να ξανασηκωθεί όρθια, αλλά το 2008 απέκτησε μια ακόμη μεγαλύτερη δυναμική καθώς εντάχθηκε στον ιταλικής καταγωγής, διεθνή ναυτιλιακό όμιλο Grimaldi.

Σήμερα οι Μινωικές Γραμμές έχουν πια εισέλθει σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά καθώς η διοίκηση τους, κατάφερε να εξισορροπήσει τα δυσμενή οικονομικά στοιχεία του παρελθόντος, αλλά επίσης ανέκτησε εκ νέου ένα σημαντικό μερίδιο των δια θαλάσσης μεταφορών τόσο στις γραμμές της Κρήτης, όσο και στην Αδριατική.

Το 1972, στις 25 Μαΐου, με κεφάλαιο 40.000.000 δραχμές, ιδρύονται οι Μινωικές Γραμμές οι οποίες δύο χρόνια αργότερα, και συγκεκριμένα στις 5 Ιουλίου 1974 αποκτούν το πρώτο τους πλοίο, το «Μίνως» του Κ. Ευθυμιάδη, ένα πλοίο που οι παλιοί το θεωρούσαν καλοτάξιδο, ακόμα και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Μερικά χρόνια νωρίτερα, τον Απρίλιο του 1967 στα Χανιά, έχει ιδρυθεί η ΑΝΕΚ, ως απάντηση των Χανιωτών στο τραγικό ναυάγιο του «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα που σημειώθηκε τον Δεκέμβριο του 1966 και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 247 άνθρωποι και να σωθούν μόλις 47 επιβάτες και μέλη του πληρώματος.

Ωστόσο τόσο του εγχειρήματος των Χανιωτών, όσο και του ανάλογου εγχειρήματος των ηρακλειωτών να «αυτονομηθούν» ακτοπλοϊκά αποκτώντας τις δικές τους πολυμετοχικές εταιρίες, είχε προηγηθεί, το 1947, η «Κρητικήν Ατμοπλοία».

Όπως μας ενημερώνει ο Δημήτρης Σάββας σε αναλυτική έρευνα του η οποία δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Πατρίς», «η εφημερίδα "ΙΔΗ" στις 22 Οκτωβρίου 1947 αναφέρεται εκτενώς στην «Κρητικήν Ατμοπλοίαν» με αφορμή την αγορά του πρώτου πλοίου της, του «Καδιώ», το οποίο άνηκε στην πρώτη ελληνίδα εφοπλίστρια καταγεγραμμένη στους επίσημους καταλόγους των Lloyds, Καδιώ Σιγάλα, από την Πάνω Μεριά της Σαντορίνης.

Το δημοσίευμα της «ΙΔΗΣ» έχει τίτλο: «Οι εμψυχωταί της Κρητικής ατμοπλοϊας», και αναφέρει τα εξής :

"Εν συνεχεία των όσων εγράψαμεν εις προηγούμενα φύλλα μας σχετικώς με την "Κρητικήν Ατμοπλοϊα" θα ήτο παράλειψις σοβαρά αν δεν εγράφομεν ότι το ξεκίνημα αυτό για την κατάκτησιν της θάλασσας, οφείλεται στην έμπνευσιν του συμπατριώτου μας καθηγητού οικονομολόγου κ. Τάκη Βαλσαμάκη, όστις και μόχθους και κόπους κατέβαλε φια να φθάση εις το σημερινόν τέρμα των πρώτων προσπαθειών του.
Η Κρήτη πρέπει να χρεωστή ευγνωμοσύνην εις τον κ. Βαλσαμάκην δια το έργον του αυτό που αποτελεί την εκπλήρωσιν ενός ονείρου δεκάδος και πλέον ετών. Οι Κρήτες - ας είναι βέβαιος ο κ. Βαλσαμάκης - υπό την σοφήν και στερρεάν καθοδήγησίν του θα γιγαντώσουν το έργο αυτό που σήμερον αναλαμβάνεται.

Θα ήτο όμως παράλειψις εξίσου σοβαρά, αν δεν εμνημονεύετο ενταύθα και το όνομα του συμπατριώτου μας δικηγόρου κ. Γεωργ. Λουλακάκη, μέλους της Διοικ. Επιτροπής του συνεταιρισμού της "Κρητικής Ατμοπλοϊας" όστις κατά το τελευταίον τρίμηνον κατέβαλεν και ούτος μόχθους και κόπους περιοδεύσας την νήσον μας απ' άκρου εις άκρον και διά λόγων και συγκεντρώσεων έκαμε τους συμπατριώτας μας να νοιώσουν την σπουδαιότητα του έργου αυτού κατωρθώσας ούτω να δώση οντότητα εις το τεράστιον τούτο έργον δια της εγγραφής συνεταίρων εις την Κρητικήν Ατμοπλοϊαν.

Κια ήδη το όνειρον έγινεν πραγματικότης δια της αγοράς της "Καδιώ" ενός ατμοπλοίου πολυτελεστάτου και ταχυτάτου που είναι αληθινά το καλύτερον από όσα σήμερον κάμουν δρομολόγια στις ελληνικές ακτές και το οποίον κατά τας ιδιαιτέρας πληροφορίας μας θα αρχίση τους πλόας του Πειραιώς - Κρήτης εντός δεκαπενθημέρου, μόλις δηλαδή ως αρθούν αι διατυπώσεις της αλλαγής της σημαίας, διότι όπως εγράψαμεν και άλλοτε, φέρει Παναμαϊκήν τοιαύτην».

Τα πρώτα πλοία των «Μινωικών Γραμμών»

Μετά το «Μίνως», το οποίο όπως αναφέρουν οι πηγές της εποχής, «άνοιγε από τα πλάγια και έπαιρνε τα οχήματα και φυσικά τους επιβάτες», το 1976 οι Μινωικές αποκτούν το σύγχρονο και ταχύτατο πλοίο «Αριάδνη».

Το «Αριάδνη» στην πραγματικότητα είναι το πρώτο πλοίο που ανέδειξε τον δυναμισμό των Μινωικών Γραμμών.

Το 1978 μπαίνει στη γραμμή Ηράκλειο - Πειραιάς και το «Κνωσός» και τότε το «Μίνως» κάνει δρομολόγια στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά.

Το 1981 οι Μινωικές βάζουν πλώρη για Ιταλία με το ξεχωριστό και υπερπολυτελέστατο «Ελ Γκρέκο» που ξεκινούσε τότε από την Πάτρα με προορισμό την Αγκώνα.

Από το 1981 μέχρι και το 1998 οπότε και οι Μινωϊκές Γραμμές διάβηκαν το κατώφλι του Χρηματιστηρίου Αθηνών, καταγράφοντας την αύξηση ρεκόρ μετοχικού κεφαλαίου του Ελληνικού χρηματιστηρίου, διανύθηκε μια τεράστια απόσταση, με καλές και με κακές στιγμές, αλλά πάντα με κύριο χαρακτηριστικό την ανάπτυξη και την ποιότητα.

2000 : Απο το Ζενίθ στο Ναδίρ

Το 1998 λοιπόν οι Μινωϊκές Γραμμές εισάγονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Με τον τρόπο αυτό χάνουν μεν τον χαρακτήρα τους ως εταιρία λαϊκής βάσης, αποκτούν όμως μια ακόμη πιο ευρεία μετοχικότητα με την τοποθέτηση σημαντικών κεφαλαίων εκτός της Κρήτης.

Τα κεφάλαια αυτά έδωσαν στις Μινωϊκές Γραμμές την ευκαιρία να αναπτυχθούν ραγδαία με αποτέλεσμα να καταστούν σύντομα η σημαντικότερη και μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρία της χώρας και μια από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης.

Αυτή η δυναμική πορεία όμως διεκόπει απότομα το βράδι της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000, όταν το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Εξπρές Σαμίνα» της εταιρείας Minoan Flying Dolphins, θυγατρικής των Μινωϊκών Γραμμών, προσέκρουσε στις βραχονησίδες Πόρτες, ανοικτά της Πάρου, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 82 επιβάτες, ενώ το πλοίο βυθίσθηκε αύτανδρο, καταγράφοντας έτσι τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία της Ελλάδας, μετά το ναυάγιο του οχηματαγωγού «Ηράκλειον», το 1966.

2008 : Η επόμενη μέρα

Οκτώ χρόνια κράτησε η περιπέτεια των Μινωϊκών Γραμμών, η οποία πέρασε μέσα απο πολλές και διαφορετικές φάσεις.

Στους παροικούντες την «Ιερουσαλήμ» της Ελληνικής ακτοπλοίας είναι γνωστό πως η ισορροπία επήλθε στην εταιρία με την επιστροφή του καπετάν Αντώνη Μανιαδάκη στο τιμόνι της.

Παλαιό στέλεχος της, γέννημα – θρέμμα των Μινωϊκών Γραμμών θα τολμούσε να πει κανείς, που υποχρεώθηκε να αποχωρήσει απο αυτήν μιας και θεωρήθηκε ότι δεν ανήκει στην κλειστή ομάδα των προσώπων εκείνων που στήριζαν με κάθε τρόπο την τότε διοίκηση της εταιρίας.

Η επιστροφή Μανιαδάκη στις Μινωϊκές Γραμμές κρίθηκε ως επιβεβλημένη μιας και το ναυάγιο του «Εξπρες Σαμίνα»θα προκαλούσε λιαν συντόμως δικαστικούς αγώνες στους οποίους και οι διοικήσεις των δύο εταιριών θα εκαλούνταν να συμμετέχουν.

Με την επιστροφή αυτή όμως επήλθε ηρεμία στις Μινωϊκές Γραμμές, μιας και όλοι πια ήταν σίγουροι πως ναι μεν η εταιρία δεν θα ήταν πλέον, ο ακρογωνιαίος λίθος της Ελληνικής ακτοπλοίας, αλλά σίγουρα δεν θα κατέρρεε...

Το 2008 ο Όμιλος Grimaldi εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών και είναι σήμερα ο κύριος μέτοχος στις Μινωϊκές Γραμμές.

Ο Όμιλος Grimaldi με ένα στόλο άνω των 100 πλοίων είναι από τις ηγέτιδες δυνάμεις των ακτοπλοϊκών μεταφορών. Οι Μινωϊκές Γραμμές διαθέτουν σήμερα στόλο υπερσύγχρονων πολυτελών πλοίων, υψηλών προδιαγραφών και ταχυτήτων που δρομολογούν στην Ελλάδα και την Ιταλία.

Οι Μινωϊκές Γραμμές και οι θαλάσσιοι δρόμοι...

Ο Διευθύνων Σύμβουλος των Μινωϊκών Γραμμών κ. Μανιαδάκης σε παλαιότερες δηλώσεις του έχει καθορίσει το μέλλον της εταιρίας τονίζοντας ότι σχεδιάζεται

«Με προσοχή η επέκταση των δραστηριοτήτων της σε άλλες γεωγραφικές περιοχές μέσω της φιλοσοφίας των «θαλάσσιων δρόμων» στη Μεσόγειο. Με τη στήριξη του κορυφαίου σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών ομίλου Grimaldi και με σταθερή στρατηγική και ευέλικτο επιχειρησιακό σχεδιασμό, ο οποίος επανεξετάζεται και επαναπροσδιορίζεται συνεχώς, σύμφωνα με τις γενικότερες ανάγκες, εξελίξεις της εποχής και του κλάδου αλλά και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται , κατορθώνει να παραμένει σε τροχιά συνεχούς ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία μας έχει προβλέψει και έχει δημιουργήσει τις απαραίτητες δομέςκαι οργάνωση προκειμένου να ερευνά, να μελετά, σχεδιάζει, υλοποιεί τους στόχους που κάθε φορά θέτει» .

Έχουμε πετύχει», προσθέτει, «τη δρομολόγηση σύγχρονων και πολυτελών Cruise Ferries, την ενδυνάμωση των Μινωϊκών Γραμμών και τη διεύρυνση του εμπορικού της δικτύου με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών μας . Η διατήρηση και περαιτέρω ενίσχυση της κυρίαρχης θέσης της εταιρίας μας στις γραμμές που δραστηριοποιείται με παράλληλη ενίσχυση της ανταγωνιστικής της ικανότητας αποτελούν τους βασικούς άξονες της πολιτικής μας».

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter