Παρ11012024

Last updateΠαρ, 01 Νοε 2024 1pm

Θοδωρής Δρίτσας: Επινοούμε λύσεις εκεί που δεν υπάρχουν...

dritsas vouli

Δεν τα παρατάμε. Προσπαθούμε να επινοούμε λύσεις εκεί όπου όλα δείχνουν ότι δεν υπάρχουν λύσεις. Αυτό είναι το πνεύμα στο Υπουργείο πλέον, και όχι μόνο δικό μου, αλλά και των υπηρεσιών.

Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων ο ΥπουργόςΝαυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας απαντώνατς σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Σύριζα Δημήτρη Σεαβαστάκη που αφορά στην παραμονή του πλοίου "Μυτιλήνη" ατο λιμάνι του Καρλοβασίου της Σάμου.

Aκολουθεί ο διάλογος στη Βουλή από τα πρακτικά:

"Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Δρίτσας θα απαντήσει στην επίκαιρη αυτή ερώτηση.  Κύριε Σεβαστάκη, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ. Κύριε Υπουργέ, καταρχήν ευχαριστώ που παρευρίσκεστε για να απαντήσετε στην ερώτηση. Αφορά την παραμονή του πλοίου «Μυτιλήνη» στο λιμάνι του Καρλοβασίου Σάμου, που εδώ και οκτώ μήνες είναι ακινητοποιημένο, εκτός λειτουργίας και έρημο.

Αποτελεί εκ των πραγμάτων έναν σημαντικό κίνδυνο και για τη λειτουργία του λιμανιού, αλλά δυνητικά -από την οικολογική τουλάχιστον πλευρά- και για την παράλια ζώνη του Καρλοβασίου.

Το πλοίο έχει εγκαταλειφθεί. Η εταιρεία δεν το χρησιμοποιεί και πια αποκλίνει από τα πιστοποιητικά τα οποία θα το κάνουν αξιόπλοο. Είχε υπάρξει μια μεγάλη εργασιακή σύγκρουση τους προηγούμενους μήνες και σήμερα βρίσκεται ακινητοποιημένο και επικίνδυνο.

Έχει συνεδριάσει η αρμόδια Γνωμοδοτική Επιτροπή από τις 19 Οκτωβρίου και έχει αποφανθεί για την επικινδυνότητα και τη δυσλειτουργία που προκαλεί στο λιμάνι. Να σημειώσω ότι δεν ολοκληρώνονται και οι εργασίες με τις οποίες αρτιώνεται η λιμενική λειτουργία. Θέλω να μάθω με ποιες διαδικασίες και με ποιον τρόπο το Υπουργείο θα επέμβει, ώστε να απομακρυνθεί το πλοίο άμεσα από το λιμάνι του Καρλοβασίου στη Σάμο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ, κύριε Σεβαστάκη. Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Σεβαστάκη, ευχαριστώ πολύ για την ερώτηση και ζητώ συγγνώμη γιατί είχε κατατεθεί ξανά, αλλά σοβαρότατα κωλύματα δεν μου επέτρεψαν να είμαι εδώ και να απαντήσω τις δύο προηγούμενες φορές.

Είναι γνωστό το πρόβλημα. Αυτό το πλοίο χάλασε στις αρχές του χρόνου, έμεινε από μηχανική βλάβη στο λιμάνι στο Καρλόβασι της Σάμου και έκτοτε κατεβλήθησαν προσπάθειες για να μεταφερθεί, να ρυμουλκηθεί και να έλθει στο λιμάνι του Πειραιά για να μπει και σε διαδικασία επισκευής, γιατί η επισκευή δεν μπορούσε να γίνει στη Σάμο.

Οι εξελίξεις δεν βοήθησαν προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα εργασιακών διεκδικήσεων, τα οποία γνωρίζετε. Το πλήρωμα κήρυξε επίσχεση εργασίας και όσο διαρκούσε η εκκρεμότητα αυτή αυτός ήταν ένας πρόσθετος λόγος για τον οποίον το πλοίο δεν μπορούσε να μετακινηθεί. Έτσι όλες οι προσπάθειες εκείνης της περιόδου για τη μεταφορά του πλοίου δεν απέδωσαν.

Στη συνέχεια, ξεκίνησε διαδικασία, όπως οι εργαζόμενοι ζητούσαν και είχαν δίκιο, γιατί ήταν εγκαταλειμμένοι. Το Υπουργείο βοήθησε πάρα πολύ -και το γνωρίζετε- όσο καιρό οι εργαζόμενοι ήσαν εκεί να υποστηριχθούν, αλλά και η κοινωνία της Σάμου βοήθησε σε αυτό, οι οργανώσεις αλληλεγγύης, καθώς και το Εργατικό Κέντρο της Σάμου. Σε κάθε περίπτωση έφθασε πια η κατάσταση στο απροχώρητο.

Οι εργαζόμενοι έκαναν αίτηση εγκατάλειψης, να υπαχθούν στις διαδικασίες της εγκατάλειψης, του εγκαταλελειμμένου πληρώματος, όπως προβλέπει η νομοθεσία, και από εκεί και πέρα το Υπουργείο ξεκίνησε την προβλεπόμενη διαδικασία, η οποία και ολοκληρώθηκε στις 26 Αυγούστου.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι τώρα πια μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου άρχισαν να κινούνται οι διαδικασίες, οι οποίες όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, επειδή το πλοίο βρίσκεται σε χαραγμένη θαλάσσια ζώνη του λιμένα Καρλοβασίου, η πρώτη Υπηρεσία που έχει αρμοδιότητα να κινήσει τη διαδικασία είναι το Λιμενικό Ταμείο Σάμου, το οποίο είναι δημοτικό λιμενικό ταμείο.

Και όντως, έχουν κινηθεί διαδικασίες, στις οποίες αναφερθήκατε κι εσείς.

Αυτήν τη στιγμή με την κείμενη νομοθεσία, ο δικηγόρος που ορίστηκε οφείλει να προχωρήσει σε ορισμένα βήματα κι από τη στιγμή που έχουν επικυρωθεί οι γνωμοδοτήσεις του Ταμείου, έχει προχωρήσει έγγραφη πρόσκληση στον ιδιοκτήτη να απομακρύνει το πλοίο και να εξαλείψει κάθε επιβλαβή συνέπεια σε χρονικό διάστημα ενός μηνός. Πέρα από αυτό, πρέπει να αναζητηθούν τυχόν δανειστές, να αναζητηθεί η υποθήκη του πλοίου, να εξετασθεί το κόστος απαλλοτρίωσης, η αξία του πλοίου, ώστε εάν δεν ανταποκριθεί ο πλοιοκτήτης να κινηθούν οι διατάξεις που προβλέπει ο νόμος του 2001 και από εκεί και πέρα να ακολουθηθεί μια διαδικασία που σε κάθε περίπτωση δεν είναι σύντομη, αλλά είναι μακροχρόνια.

Εμείς προσπαθούμε με βάση τις διατάξεις του νόμου να αναζητήσουμε και λύσεις σύντομης απομάκρυνσης. Δεν είμαι σε θέση αυτήν τη στιγμή να σας τις ανακοινώσω γιατί είναι περίπλοκες και πρέπει να έχουν προηγηθεί οι κινήσεις αυτές και μετά να μπούμε στη διαδικασία υλοποίησης.

Σας περιέγραψα τις κινήσεις του δικηγόρου. Μετά θα μπούμε σε ειδικές διατάξεις που προβλέπει ο ν. 2881/2001 και ειδικά το άρθρο 5 παράγραφος 2. Εάν όλες οι προσπάθειες που γίνονται τώρα και από το Λιμενικό Ταμείο και με την προβλεπόμενη διαδικασία δεν αποδώσουν, τότε αναζητάμε την ενεργοποίηση της διαδικασίας αυτής. Ο δήμαρχος της Σάμου έχει ενδιαφερθεί και συζητώ μαζί του.

Υπάρχει ένα κενό ζήτημα, το ποιος θα αναλάβει το κόστος, αν η εταιρεία αυτήν τη στιγμή αποδειχθεί ανύπαρκτη και δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ώστε να κληθεί πραγματικά να ανταποκριθεί.

Αν κινηθούν οι διαδικασίες πλειστηριασμού του πλοίου -σας είπα ότι είναι χρονοβόρες, αλλά αυτές προβλέπει η νομοθεσία- ενδιάμεσες λύσεις υπάρχουν με τη διαδικασία του ν. 2881, αλλά και εκεί χωρίς να υπάρχει ρητή πρόβλεψη ποιος αναλαμβάνει το κόστος της μεταφοράς και της ρυμούλκησης. Όλα αυτά είναι σε διαρκή μελέτη. Φαντάζομαι ότι θα βρούμε μία άκρη, χωρίς να είναι τόσο απλό και εύκολο, γιατί σημειωτέον ότι η νομοθεσία προβλέπει διάφορες ρυθμίσεις και διάφορες διαδικασίες, αλλά ποινές δεν προβλέπει γι’ αυτά και αυτό είναι ένα πρόβλημα.

Τελειώνω λέγοντας ότι στο ενδιάμεσο διάστημα οι λιμενικές αρχές της Σάμου και ο λιμενάρχης έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια πρόσδεσης του πλοίου και να μην έχουμε κανένα πρόβλημα σε σχέση με ενδεχόμενα περαιτέρω δημιουργίας επικίνδυνων καταστάσεων. Θέλω να πιστεύω ότι στους επόμενους μήνες θα έχουμε μία καλή εξέλιξη.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Θέλετε να κάνετε χρήση της δευτερολογίας σας, κύριε Σεβαστάκη;

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ: Βεβαίως.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ορίστε, έχετε τον λόγο.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ: Από πέρσι συζητάμε για τα διοικητικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος της ακτοπλοΐας, δηλαδή το βασικό αναπτυξιακό εργαλείο της νησιωτικής περιοχής και η περιγραφή σας φωτίζει και αυτές τις πλευρές, κύριε Υπουργέ.

Παρόλο που φέτος έχουμε μια μεγάλη βελτίωση στην ακτοπλοΐα και η ποιότητα των πλοίων και η συχνότητα των δρομολογίων βελτιώθηκαν πολύ, θέλω να αναρωτηθώ: Το κόστος ρυμούλκησης ή το κόστος βύθισης; Ποιο ζυγίζουμε; Αν βυθιστεί, η οικολογική και δομική καταστροφή στο λιμάνι του Καρλοβασίου θα είναι πάρα πολύ μεγάλη και φοβάμαι ότι με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες δεν θα έχει επιστροφή.

Πρέπει, λοιπόν, μ’ αυτόν τον τρόπο να δρομολογήσουμε ακόμα και fast track διαδικασίες –μιας και είναι μόδα στις νέες πολιτικές συνθήκες- ώστε να μπορέσει το πλοίο να ρυμουλκηθεί. Πρέπει να επινοήσουμε δομές, διατάξεις και μηχανισμούς ώστε να φύγει το συντομότερο.

Το λιμάνι του Καρλοβασίου είναι βόρειο και πλήττεται πάρα πολύ. Η επικινδυνότητα δεν αφορά μόνο την πρόσδεση. Αφορά και την ηλεκτρόλυση, όπως μου λένε, εφόσον δεν τροφοδοτείται με ρεύμα και επομένως αφορά και την αποσάθρωση, την αποδόμηση του πλοίου.

Αυτήν την σκοτεινή πλευρά θέλω να την βάλουμε στη σκέψη μας. Θα προσπαθήσω να έχω συνεργασία με το Υπουργείο, το οποίο εξάλλου πάρα πολύ συχνά είναι ευλύγιστο και επινοεί τρόπους να επιλύει προβλήματα, παρ’ όλη την προσφυγική πίεση. Το αναγνωρίζουμε αυτό. Η περίοδος της άνοιξης ή του περσινού χειμώνα δεν έχει καμία σχέση με το φετινό θέρος. Έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ τα πράγματα.

Είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να αναζητήσουμε δρόμους ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία και να τη σιγουρέψουμε. Το να αποκατασταθεί το λιμάνι του Καρλοβασίου, το οποίο αυτήν τη στιγμή είναι και πύλη εισόδου από την πλευρά της Τουρκίας και επομένως έχει κι έναν ρόλο διακρατικής γέφυρας, είναι πάρα πολύ σημαντικό και στρατηγικό για το νησί μας.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): ΕυχαριστώΈχετε τον λόγο, κύριε Υπουργέ, για τρία λεπτά.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριε Σεβαστάκη, εάν έδωσα την εντύπωση ότι το Υπουργείο δεν κατανοεί τη σοβαρότητα του προβλήματος, να αποκαταστήσω την πραγματικότητα. Την κατανοούμε πάρα πολύ.

Φυσικά αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε καμία ένδειξη άμεσης επικινδυνότητας και αποσάθρωσης. Δυνητικά όμως -και κανείς δεν ξέρει πόσο γρήγορα μπορεί αυτά τα πράγματα να γίνουν- μπορεί να συμβεί. Και ως εκ τούτου κάθε ενέργεια πρέπει να προνοεί και όχι να έρχεται εκ των υστέρων να μαζέψει τα ασυμμάζευτα. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε και βεβαιώνουμε ότι όλες οι προσπάθειες είναι στην κατεύθυνση τού να απομακρυνθεί το πλοίο σύντομα.

Εγώ περιέγραψα το προηγούμενο διάστημα που δεν μπορούσε ούτως ή άλλως να κινηθεί καμιά διαδικασία λόγω της επίσχεσης. Όλα αυτά έληξαν στις 26 Οκτωβρίου.

Αυτά συνδέθηκαν με επίσης μία πάρα πολύ σημαντική παρέμβαση του Υπουργείου που καλό είναι να την καταθέτουμε και να τη θυμόμαστε. Η διαδικασία της αποζημίωσης των ναυτικών -μέσα από τη διαδικασία της εγκατάλειψης και της αποζημίωσής τους- κινήθηκε με τον πιο συστηματικό τρόπο και δικαιώθηκαν οι άνθρωποι, και με την ταυτόχρονη κάλυψη των συμφερόντων του ΝΑΤ και του Δημοσίου.

Όλη αυτή η περιπέτεια που ταλάνισε την ελληνική ακτοπλοΐα και το Υπουργείο και κυρίως τους ίδιους τους ναυτικούς, τους εργαζόμενους της ΝΕΛ, βρήκε έναν δρόμο πολύ καλό, με τη δικαίωσή τους, που τώρα πια και αυτό βρίσκεται σε τελική φάση περνώντας από συστηματικά στάδια, με επινοήσεις πολλές φορές εντός του νομικού πλαισίου, όπως είπατε. Γιατί δεν τα παρατάμε.

Προσπαθούμε να επινοούμε λύσεις εκεί όπου όλα δείχνουν ότι δεν υπάρχουν λύσεις. Αυτό είναι το πνεύμα στο Υπουργείο πλέον, και όχι μόνο δικό μου, αλλά και των υπηρεσιών.

Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται η διαδικασία και εδώ προφανώς το θέμα δεν είναι αν αυτό το κόστος είναι σημαντικό ή όχι. Είναι το ότι πρέπει να βρούμε λύση. Αν δεν υπάρχει αυτός που οφείλει να το αναλάβει, δηλαδή ο πλοιοκτήτης, και αν δεν μπορέσει για εκατό λόγους να συμβεί αυτό –που προς αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε καταρχήν- τότε πρέπει να βρούμε μια νόμιμη λύση για να γίνει αυτό. Και θα την βρούμε.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ και εγώ τον κύριο Υπουργό.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter