Μετά από 40 χρόνια υποσχέσεων το Μεταφορικό Ισοδύναμο γίνεται νόμος του Κράτους
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 28 Ιουνίου 2018 15:25
Υλοποιώντας ακόμα μία προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έφερε στη Βουλή και το Σώμα υπερψήφισε χθες το Σχέδιο Νόμου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, την ίδρυση της ΑΕΝ Καλύμνου και τη σύσταση 12 μονίμων θέσεων καθηγητών στη Σχολή.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση για έλλειψη γενναιότητας, παραπληροφόρηση, μικροψυχία και ρεσιτάλ ψεύδους.
https://youtu.be/FAi_W0wu28c
Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι η ιδέα του Μ.Ι. επί σαράντα χρόνια σχεδόν ήταν στις προεκλογικές υποσχέσεις των κομμάτων, τα οποία παρά το γεγονός ότι κυβέρνησαν σε καλές οικονομικές περιόδους, δεν το υλοποίησαν. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ όμως το υλοποιεί, κάτω από τις γνωστές συγκεκριμένες περιοριστικές δημοσιονομικές συνθήκες που ζει η χώρα, γιατί είχε δεσμευτεί προεκλογικά. Και το έκανε μετά από ανοιχτό διάλογο. Έγιναν οχτώ οργανωμένες συναντήσεις με όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς, με τη συμμετοχή του πιο έγκυρου επιστημονικού φορέα του Αιγαίου, που είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Άρα δεν τίθεται θέμα παραπληροφόρησης.
Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι ο ΦΠΑ δεν είχε καταργηθεί ποτέ στις μεταφορές, όπου είναι και το κόστος που συνδέεται με την ποιότητα ζωής των καταναλωτών. «Η αντιπολίτευση αποκρύπτει ότι ο ΦΠΑ δεν είχε καταργηθεί στις μεταφορές. Η κυβέρνηση λοιπόν εφαρμόζει ένα μέτρο που ισχύει στις μεταφορές και παράλληλα συστήνει Παρατηρητήριο, για να παρακολουθεί αν αυτό το μέτρο πραγματικά αγγίζει τους πολίτες, αν φθάνει στους πολίτες και όχι στις τσέπες των ολίγων. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν το έκαναν. Δεν υπήρξε ποτέ σύστημα που παρακολουθούσε αν αυτός ο καταργημένος, μειωμένος ΦΠΑ ωφελούσε συνολικά τους πολίτες ή τις τσέπες των ολίγων», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι με το Μ.Ι. η Κυβέρνηση επιχειρεί να μειώσει το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων και να το προσαρμόσει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό με το κόστος στις χερσαίες μεταφορές. Όπως είπε «τα στοιχεία δείχνουν ότι στην Αλόννησο θα έχουμε τρία εκατομμύρια όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, στη Μυτιλήνη έξι, στη Χίο πέντε, στην Ικαρία δύο και ούτω καθεξής». Ιδιαίτερα τόνισε ότι το Μ.Ι. αφορά όλα τα νησιά και όχι μόνο τα νησιά του Αιγαίου. «Πηγή χρηματοδότησης είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Εξήντα εκατομμύρια για το εξάμηνο που έρχεται και εκατόν πενήντα εκατομμύρια για τον επόμενο χρόνο, οπότε θα επεκταθεί το πρόγραμμα σε όλα τα νησιά της χώρας, υλοποιώντας μ’ αυτόν τον τρόπο για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος. Αυτή είναι η αλήθεια και αυτή είναι η πραγματικότητα», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής και πρόσθεσε ότι ταυτοχρόνως η κυβέρνηση με συντονισμένες ενέργειες διεκδικεί υλοποίηση του προγράμματος «Εδαφικής Συνοχής» της ΕΕ, με τη Σύνοδο της Βαλέτας. Η κυβέρνηση πιέζει έτσι την Κομισιόν «για συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο θα «κουμπώσει» με το Μ.Ι. για να στηρίξει ακριβώς τη νησιωτική πολιτική».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Υπουργός Ναυτιλίας στο άρθρο 12 με το οποίο ιδρύεται η ΑΕΝ Καλύμνου, ενώ συστήνονται και 12 θέσεις μονίμων καθηγητών. Η κυβέρνηση υλοποιεί έτσι ένα πολύχρονο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, ενώ πραγματοποιεί ακόμα ένα βήμα στην πολυεπίπεδη προσπάθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο στηρίζει με κάθε τρόπο τη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, με την ένταξη σε περιφερειακά προγράμματα 10,5 εκατομμυρίων ευρώ, για εξοπλισμό, με τη σύσταση 117 μονίμων θέσεων καθηγητών στις Σχολές, με την πρόσληψη 280 ωρομισθίων καθηγητών και με την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, με την βοήθεια του Ιδρύματος Ευγενίδου, ώστε να έχουν οι Σχολές ένα υπερσύγχρονο πρόγραμμα που να απαντά στις ανάγκες της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην αναμόρφωση των δρομολογίων στην Ακτοπλοΐα, στη σύγκρουση με συμφέροντα, ώστε να εξυπηρετούνται οι νησιώτες, όπως η περίπτωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων και οι νέες διατάξεις για τα δικαιώματα των εργαζομένων στη ναυτιλία και κατέληξε: « Οι πολιτικές αυτές πρέπει να συνεχίσουν, να ενισχύονται, για να μπορέσουμε πραγματικά να περιορίσουμε τα φαινόμενα του κοινωνικού και οικονομικού αποκλεισμού που αισθάνονται οι νησιώτες».
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά το κλείσιμο της συζήτησης υπογράμμισε τις αναπτυξιακές προοπτικές του μέτρου και τόνισε ότι η Κυβέρνηση της Αριστεράς, με την εφαρμογή του ΜΙ, υλοποιεί τόσο την πάγια προγραμματική της θέση, όσο και τις Συνταγματικές και Ευρωπαϊκές μέριμνες για τη Νησιωτικότητα.
http://www.youtube.com/watch?v=dU09yATyivw&feature=youtu.be
Συνταγματικές προβλέψεις για τα νησιά που όμως δεν τηρήθηκαν μέχρι και σήμερα.
«Η ίδια η γεωγραφία του νησιού, δημιουργεί εγγενή προβλήματα στους νησιώτες, στους επιχειρηματίες, σε αυτούς που προσπαθούν να επιβιώσουν και να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, στην καθημερινή τους διαβίωση, στο επίπεδο των υπηρεσιών αλλά και στο κόστος ζωής. Για αυτούς τους λόγους, ο Συνταγματικός νομοθέτης προέβλεψε με το άρθρο 101 παράγραφος 4 και με το άρθρο 106 παράγραφος 1, τις ειδικές νησιωτικές μέριμνες, οι οποίες προβλέπονται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στη Συνθήκη της Λισαβόνας στο άρθρο 174 και στο άρθρο 176. Δικαιώθηκαν, όμως, άραγε αυτές οι θεσμικές προβλέψεις, οι οποίες είχαν κερδηθεί μετά από χρόνιες διεκδικήσεις των νησιωτών; Ασκήθηκε πραγματική νησιωτική πολιτική; Όχι, και το ξέρουν πολύ καλά αυτό τα νησιά μας».
«Σήμερα είναι μία ιστορική ημέρα, γιατί θεσμοθετείται η πρώτη ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική. Η δική μας Κυβέρνηση θα το εφαρμόσει και σε λίγους μήνες, θα κριθούμε όλοι από τους νησιώτες: και για το ποίοι ψήφισαν το μέτρο και ποιοι όχι, αλλά και για το ποιοι εφάρμοσαν πραγματικές πολιτικές για τη Νησιωτικότητα».
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο δέσμευση της Αριστεράς που γίνεται πράξη
«Στα περισσότερα κόμματα το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν ήταν καν στις προγραμματικές τους θέσεις. Ήταν, όμως, διαχρονικά, προγραμματική θέση της Αριστεράς, εν συνόλω- και γι’ αυτό μου κάνει εντύπωση η σημερινή αρνητική στάση του ΚΚΕ. Ήταν θέση του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015, ήταν στο Παράλληλο Πρόγραμμα που δεσμευτήκαμε να υλοποιήσουμε, ήταν δέσμευση του Πρωθυπουργού στη Νίσυρο το 2016.
Το ΜΙ είναι μια ουσιαστική νησιωτική θεσμική τομή που κανείς δεν τόλμησε να φέρει ως τώρα. Είναι η πρακτική εφαρμογή των πολιτικών εδαφικής συνοχής καθώς εξισώνει το κόστος μεταφοράς των νησιωτών και των εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, με τη χερσαία μεταφορά».
Δικαιούχοι για πρώτη φορά κοινωνικές κατηγορίες που είχαν αποκλειστεί από νησιωτικές πολιτικές
«Για πρώτη φορά, μια συνολική νησιωτική πολιτική, εφαρμόζεται στα νησιά του Ιονίου και του Αργοσαρωνικού. Και για πρώτη φορά, ένα τέτοιο μέτρο, εκτός από τους μόνιμους κατοίκους των νησιών περιλαμβάνει και τους αναπληρωτές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τους επικουρικούς και αγροτικούς ιατρούς, το επικουρικό νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό των νοσοκομείων των νησιών αλλά και όσα παιδιά δραστηριοποιούνται σε αθλητικά σωματεία ατομικών αθλημάτων».
Αναπτυξιακό και Καινοτόμο μέτρο, ακόμη και για την Ευρώπη
«Ο τρόπος που θεσμοθετούμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το καθιστά καινοτόμο, ακόμη και σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές πρακτικές. Γιατί μπορεί η Σκωτία, η Δανία, η Κορσική ή και η Νορβηγία να εφαρμόζουν ΜΙ, όμως κανείς δεν επιχείρησε μέχρι σήμερα, μέσω του μέτρου, να άρουν το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που έχουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις, περιορίζονταν μόνο στις μεταφορές των επιβατών. Παράλληλα είναι ένα βαθιά αναπτυξιακό μέτρο καθώς στηρίζει τις μικρομεσαίες νησιωτικές επιχειρήσεις, δημιουργεί συνθήκες για νέα επιχειρηματικότητα και έτσι αίρεται το ολιγοπωλιακό καθεστώς που υπάρχει στις αγορές των μικρών νησιών. Για αυτό και θεωρώ ότι το ελληνικό ΜΙ μπορεί να αποτελέσει μια καλή ευρωπαϊκή πρακτική».
Απάντηση στην Αντιπολίτευση για το ΦΠΑ
«Μας λέτε ότι εμείς καταργήσαμε τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά. Αυτό που δεν λέτε όμως στον κόσμο είναι ότι η κατάργηση έγινε ως αναγκαστικό μέτρο στο πλαίσιο του Μνημονίου, το καλοκαίρι του 2015, με τον 4336 και υπερψηφίστηκε και από τη ΝΔ και από το ΠΑΣΟΚ και από το Ποτάμι, με σύνολο ψήφων 222».
«Αυτό που επίσης δεν λέτε στους νησιώτες είναι ότι ακόμη και τώρα που φωνάζετε για την κατάργηση των ειδικών συντελεστών, φέρνετε τροπολογία για την παράτασή τους, μόνο στα πέντε νησιά που αντιμετωπίζουν την προσφυγική κρίση, και όχι για όλα. Για αυτό μην πάτε στην Κάρπαθο, στη Σύμη, στους Λειψούς, στα Ψαρά και τους πείτε ότι θα διατηρήσετε τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ, γιατί θα είναι ψέμα».
«Δεν λέτε όμως στην νησιωτική κοινωνία ότι στη σελίδα 27, σημείο 5, του mail Χαρδούβελη στις 29.11.2014, η τότε Ελληνική Κυβέρνηση δεσμεύτηκε η ίδια, στο πλαίσιο του κλεισίματος της πέμπτης αξιολόγησης, να αναθεωρήσει τα ειδικά αυτά καθεστώτα (VAT islands’ rates), στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής, προκειμένου να γίνει ένα πιο απλό και αποτελεσματικό σύστημα ΦΠΑ. Τελικά ούτε την αξιολόγηση καταφέρατε να κλείσετε και δεσμεύσατε τη χώρα για την κατάργηση των ειδικών συντελεστών».
Εμείς με το ΜΙ δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ και το έχουμε δηλώσει με όλους τους τρόπους. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τις μελέτες μας, πολλά από τα προϊόντα βασικής διατροφής θα έχουν μεγαλύτερη έκπτωση, μέσω της επιδότησης της μεταφοράς, με το μέτρο του ΜΙ, από ότι η έκπτωση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ».
Παραδείγματα οφέλους του ΜΙ σε μια 4μελη οικογένεια, αυτό που σήμερα δεν ψηφίζει η αντιπολίτευση
«Μια τετραμελής οικογένεια, για ένα εξάμηνο, μπορεί να επωφεληθεί: στο Κουφονήσι 849 ευρώ, στο Αγαθονήσι 1.575 ευρώ, στις Οινούσσες 720 ευρώ, στον Αϊ-Στράτη 456 ευρώ, στους Φούρνους 592 ευρώ, στην Κάρπαθο 947 ευρώ και στην Ικαρία 519 ευρώ».