Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου του ΥΝΑΝΠ: Σύγχρονες λύσεις στην ακτοπλοΐα – Ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2020 21:58
Ψηφίσθηκε σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το οποίο δίνει σύγχρονες λύσεις σε σειρά σημαντικών θεμάτων της ακτοπλοΐας και ενισχύει σημαντικά το Λιμενικό Σώμα.
Πρόκειται για νομοσχέδιο αποκατάστασης της κανονικότητας στη λειτουργία του Υπουργείου» ανέφερε στην ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, «αφού θέτει τις βάσεις για επίλυση σοβαρών και διαχρονικών ζητημάτων σε όλο το φάσμα πολιτικών, λειτουργιών και δομικών χαρακτηριστικών του τομέα αρμοδιότητας του Υπουργείου. Αντιμετωπίζουμε παθογένειες που κληρονομήσαμε αλλά και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυσιπλοΐας και παράλληλα να διασφαλίσουμε το αίσθημα ασφάλειας δικαίου.
Παράλληλα, εισάγουμε τομές σε σχέση με τη λιμενική πολιτική και τα λιμάνια της χώρας, ενώ ταυτόχρονα υιοθετούμε πολιτικές για την ώθηση του θαλάσσιου τουρισμού, όπου απαιτούνται γενναίες αποφάσεις για την ουσιαστική στήριξη του κλάδου.
Τέλος, υλοποιούμε γενναίες αποφάσεις που τεκμηριώνουν την έμπρακτη στήριξη και ευγνωμοσύνη μας προς τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, που με αυταπάρνηση είναι ταγμένοι στο καθήκον της έρευνας και διάσωσης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, της προστασίας του περιβάλλοντος και της προάσπισης των θαλάσσιων συνόρων μας. Αυξάνουμε τις οργανικές θέσεις του Σώματος κατά 1500, εκ των οποίων οι 900 θα είναι στο Ανατολικό Αιγαίο, ενώ επιλύουμε δύο σημαντικά ζητήματα των στελεχών του, αυτά της στέγασης τους, αλλά και της φαρμακευτικής περίθαλψής τους».
«Η ψήφιση του σχεδίου νόμου», δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης, «αλλάζει κακώς κείμενα, εκσυγχρονίζει την υφιστάμενη νομοθεσία περί ακτοπλοΐας, ώστε να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των επιβατών, οδηγεί στην καταγραφή και εφαρμογή θεμελιωδών αρχών και κανόνων λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ενισχύει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος, αναβαθμίζει τους ελέγχους, ενισχύει το επίπεδο ασφάλειας των λουόμενων στις παραλίες. Αποτελεί ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού, προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας».
Επίσης με το ίδιο νομοσχέδιο προωθούνται καινοτόμες πρόνοιες για τους αποφοίτους των Ναυτικών Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς τους παρέχετε πλέον το δικαίωμα υπό όρους να εξελίσσονται μέχρι και τους βαθμούς του Α΄ Πλοιάρχου και Α΄ Μηχανικού Εμπορικού Ναυτικού, ενώ με ειδική ρύθμιση οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ οι οποίοι απασχολούνται ως ωρομίσθιοι ναυτοδιδάσκαλοι στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού εξαιρούνται από τον Ν.4670/2020 (άρθρο 27), ο οποίος προβλέπει περικοπές των συντάξεων όσων συνταξιούχων απασχολούνται.
Αντίθετος ο ΣΥΡΙΖΑ στην κατάργηση της ΔΑΛ
Στο μεταξύ σε ανακοίνωσή του το τμήμα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την κατάργηση της ΔΑΛ επεσήμανε τα ακόλουθα:
«Η κυβέρνηση προσηλωμένη στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών συνεχίζει την στρατηγική του αιφνιδιασμού στο «σχεδιασμό» του λιμενικού συστήματος της χώρας »
Ενα χρόνο πριν η ΝΔ διατύπωνε τη θέση της για το λιμενικό σύστημα της χώρας. Στο κέντρο της φιλοσοφίας της ήταν και παραμένει η πλήρης ιδιωτικοποίησή του και παράλληλα η εκχώρηση στον ιδιωτικό τομέα του προνομίου του σχεδιασμού πολιτικής σε αυτό τον τομέα.
Τους μήνες που είναι στην κυβέρνηση της χώρας, προσηλωμένη σε αυτό το σχέδιο προχωρά με αποσπασματικό και αιφνιδιαστικό τρόπο προκειμένου να υλοποιήσει αυτό το στόχο.
Το καλοκαίρι του 2019, ο υπουργός Ναυτιλίας δίνει εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει τις δυνατότητες πώλησης της μίας και μοναδικής μετοχής που έχει το καθένα από τα 10 εθνικά λιμάνια.
Το φθινόπωρο του 2019, φρόντισε να τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια των νέων διοικήσεων που τοποθέτησε στους 10 Οργανισμούς Λιμένα (Ο.Λ.) μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, όταν το τελευταίο αποφάσισε πέρα από ένα αυξημένο ετήσιο μέρισμα να πάρει και τα αδιάθετα ταμιακά διαθέσιμα προηγουμένων χρήσεων που είχαν σωρεύσει οι διοικήσεις που είχαν διοριστεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Στέρησε με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα των Ο.Λ. να συνεχίσουν και να επεκτείνουν τα αναπτυξιακά σχέδια των προηγούμενων διοικήσεων που τόσο πολύ έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.
Τον Ιανουάριο του 2020, με εκπρόθεσμη τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο προχωρά στην αλλαγή του Ν.4597/2019 που καθόριζε τον τρόπο αξιοποίησης των 10 λιμανιών της χώρας που μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις είχε συμφωνηθεί με την Τρόικα. Ενισχύει το ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ στον τρόπο ανάπτυξης των λιμανιών και σχεδόν ακυρώνει το ρόλο των Ο.Λ. και μέσω αυτών των τοπικών κοινωνιών. Επιπλέον με την κατάργηση της δυνατότητας σε περίπτωση παραχώρησης κάποιας χρήσης το αντίτιμο προς τους Ο.Λ. να υπερβαίνει το 5% θέτει σε κίνδυνο την οικονομική τους επιβίωση.
Αυτές τις ημέρες, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο του ΥΝΑΝΠ περιλαμβάνει δύο + μία ακόμη δυσάρεστες εκπλήξεις.
Την ίδια περίοδο που η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (στην οποία, κατά τα άλλα, ομνύει ο κ. Πλακιωτάκης) εγκρίνει τα πρότυπα για την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που ήταν η απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή του άρθρου 105 του Ν. 4504/2017 που κατάργησε τον μονοπωλιακό έλεγχο της διαχείρισης των αποβλήτων στο ελληνικό λιμενικό σύστημα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα) καταργεί το άρθρο 105 και ουσιαστικά επαναφέρει το μονοπωλιακό καθεστώς στη διαχείριση των αποβλήτων.
Αλλάζει την σύνθεση των μελών της Επιτροπής Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.), μετατρέποντάς την από υπηρεσιακό γνωμοδοτικό όργανο, σε κομματικό-κυβερνητικό. Απαλλάσσεται με αυτό τον τρόπο από τις «ενοχλητικές» υποδείξεις των υπηρεσιακών στελεχών της Επιτροπής που λειτουργούσαν με κριτήριο την επιστημονική τους γνώση, την εμπειρία τους και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Τους αντικαθιστά με κομματικά / πολιτικά στελέχη και τρεις εκπροσώπους εφοπλιστικών ενώσεων. Η κυβέρνηση στέλνει ένα σαφές μήνυμα ποιων τα συμφέροντα θα προωθήσει το επόμενο διάστημα. Επιπλέον επιχειρεί να ξεπεράσει το «στραπάτσο» που υπέστη με τις απορριπτικές αποφάσεις της ΕΣΑΛ για ορισμένες από τις επενδυτικές προτάσεις του ΟΛΠ, που την αφήνουν εκτεθειμένη απέναντι σε προεκλογικές δεσμεύσεις που είχε δώσει ως προς την ταχεία και άνευ όρων υλοποίησή τους.
Τέλος απτόητη και παρά το πνεύμα των συζητήσεων που κυριαρχεί το τελευταίο διάστημα αναφορικά με τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα του δημοσίου, χωρίς καμία διαβούλευση προαναγγέλλει προφορικά την κατάργηση ενός ακόμη θεσμού δημοσίου ελέγχου, της Δημόσιας Αρχής Λιμένος (ΔΑΛ),
Ο κ. υπουργός Ναυτιλίας ισχυρίστηκε ότι η ΔΑΛ είναι ένα εμπόδιο που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και δεν κατανοεί το ρόλο της. Αγνοεί άραγε ότι όλοι οι Οργανισμοί Λιμένος έχουν διφυή χαρακτήρα και έχουν ενσωματωμένες δημόσιες εξουσίες; Αγνοεί ότι όταν επιβλήθηκε στη χώρα ένα συγκεκριμένο μοντέλο πώλησης των 2 μεγάλων λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έπεισε τους «Θεσμούς» με βάση και το ευρωπαϊκό δεδομένο για τη ανάγκη δημιουργίας της;
Γιατί αλήθεια δεν ρωτά τον προκάτοχό του (στις κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) κ.Βαρβιτσιώτη να του εξηγήσει τους προβληματισμούς των «Θεσμών» γύρω από το αν θα ήταν δυνατό το μοντέλο που σχεδίαζε χωρίς την ύπαρξη μίας Δημόσιας Αρχής;
Πρέπει να ασκήσει κανείς καλόπιστη κριτική για τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της ΔΑΛ. Να διαπιστώσει τις αδυναμίες της, που προκύπτουν, κυρίως, από τον τρόπο θέσπισής της που περιόρισε τις αρμοδιότητές σε σύγκριση με το κυρίαρχο ευρωπαϊκό υπόδειγμα και στη συνέχεια με νομοθετικές παρεμβάσεις να τις αντιμετωπίσει.
Κλείνοντας, ο τρόπος οργάνωσης του λιμενικού συστήματος της χώρας είναι μία σύνθετη συζήτηση που πρέπει να γίνει με έντιμο και δημόσιο τρόπο. Πρέπει να επιδιωχθούν ευρείες συναινέσεις και να καταλήξουμε σε ένα μοντέλο που θα αντέξει για κάποιες δεκαετίες.
Αυτή η συζήτηση έχει δυσκολίες, γιατί τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας ιδιωτικοποιήθηκαν με ένα μοντέλο που επιβλήθηκε την περίοδο των μνημονίων. Το καλό νέο είναι ότι πλέον η χώρα είναι εκτός μνημονίων άρα μπορεί να συζητήσει χωρίς τους εκβιαστικούς εξαναγκασμούς του προηγούμενου διαστήματος. Είμαστε σε θέση να αποτιμήσουμε το μοντέλο παραχώρησης των λιμανιών του Πειραιά (που ξεκίνησε ως υποπαραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και μετεξελίχθηκε σε ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ) και της Θεσσαλονίκης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ το διάστημα που ήταν στην κυβέρνηση προσπάθησε να προετοιμάσει τα στοιχεία για μία τέτοια δημόσια συζήτηση. Σε αυτή τη γραμμή πρέπει να κινηθεί και η τωρινή κυβέρνηση και να αφήσει στην άκρη τους προσχεδιασμένους αιφνιδιασμούς και τις «αποσπασματικές» κινήσεις που στην καλύτερη περίπτωση δείχνουν άγνοια των αναγκών ανάπτυξης των ελληνικών λιμένων και στη χειρότερη εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.