Δημιουργία δημόσιου κρατικού fund για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου εξάγγειλε ο Γιάννης Πλακιωτάκης
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2023 17:21
Με τον χρόνο να γίνεται «πυκνός» ως το 2030 που αποτελεί χρονιά ορόσημο για την ακτοπλοΐα να έχει προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα η εξαγγελία από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη για την δημιουργία δημόσιου κρατικού fund για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου δημιουργεί νέα δεδομένα για χρηματοδοτική μόχλευση. Η όλη διαδικασία θα περάσει από το στάδιο διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή συμβούλου προκειμένου να προχωρήσει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, κατά την διάρκεια εκδήλωσης του Ν.Ε.Ε., το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη δρομολογήσει σειρά ενεργειών για τη δυνατότητα χρηματοδότησης και προσαρμογής της ακτοπλοΐας στις νέες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα ανέφερε ότι κατόπιν πρότασης του Ν.Ε.Ε. και σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ, ωριμάζει μια διαδικασία προκειμένου το σύνολο της ακτοπλοΐας να εξασφαλίσει δυνατότητα πρόσβασης σε ένα "μπουκέτο" από χρηματοδοτικά εργαλεία. Για τον σκοπό αυτό έχει δεσμευτεί ένα σημαντικό ποσό στο Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να συνταχθεί ένα σχέδιο.
Η εξαγγελία Πλακιωτάκη έρχεται σε χρονική συγκυρία όπου η Μεσόγειος χαρακτηρίζεται ECA γεγονός που αλλάζει τα δεδομένα ως προς το σύνολο των ζητημάτων που σχετίζονται με τους αέριους ρύπους που εκπέμπουν τα πλοία ενώ φέρνει εκ νέου στο προσκήνιο και το θέμα των scrubbers.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το cluster των επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα αλλά και τον τομέα κατασκευής υλικών για πλοία ευελπιστεί αφ’ ενός στην αναζωογόνηση των ναυπηγείων του Κόλπου της Ελευσίνας και αφ’ ετέρου για το ενδεχόμενο να μετασκευαστούν ή και να κτιστούν νεότευκτες μονάδες στις εν λόγω ναυπηγικές μονάδες. Με το κόστος για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου υπολογισμένο με βάση στοιχεία μελέτης της XRTC θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ με 3 δισ. ευρώ στην περίπτωση ανανέωσης των πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών. Στο πλαίσιο αυτό υπενθυμίζεται ότι, έχει προταθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης μηχανισμός χρηματοδότησης με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας και παράλληλα ειδικό καθεστώς μέσω του προγράμματος «Nέαρχος», αλλά και του EΣΠA 2021-2027. Μάλιστα, σύμφωνα με την XRTC, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος διεκδικεί για λογαριασμό της Πολιτείας κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.