Παρ11012024

Last updateΠεμ, 31 Οκτ 2024 7pm

«Έξυπνα» λιμάνια - e-εμπόριο: Μια σχέση αγάπης και μίσους…

0rotterdam

Τείνει να εξελιχθεί σε πεδίο με τις μεγαλύτερες επενδύσεις που θα γίνουν από καταβολής λιμενικών λειτουργιών η ψηφιοποίηση.

Για να ανταποκριθούν τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου στις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε έξυπνες και «εκθετικές τεχνολογίες» για να μετατραπούν σε «έξυπνους λιμένες». Ουσιαστικά πρόκειται για μια τάση τεχνολογικής καινοτομίας που έχει τη δυνατότητα να επαναπροσδιορίσει το διασυνοριακό εμπόριο και να επιταχύνει την απρόσκοπτη κυκλοφορία των προϊόντων και, ενδεχομένως, να δημιουργήσει ένα πραγματικά παγκόσμιο «συνεργατικό περιβάλλον».
Όλα για τους χώρους και τις ταχύτητες
Μπορεί οι επενδύσεις στις ψηφιακές τεχνολογίες να είναι εντυπωσιακές αλλά εντυπωσιακότερη είναι η «αθέατη» πλευρά τους. Η οποία «κρύβει» δύο βασικές παραμέτρους. Αυτή των χώρων και εκείνη της ταχύτητας. Είναι προφανές ότι ένα «Smart Port» , δηλαδή ένα λιμάνι που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, τεχνητή νοημοσύνη (AI), blockchain και big data μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματικό και ικανό να χειριστεί μεγαλύτερο όγκο των αγαθών. Μέχρι εδώ όλα καλά... Αλλά τι γίνεται με τους χώρους εναπόθεσης; Ο χειρισμός φορτίου, η διαχείριση της κυκλοφορίας, η αντιμετώπιση των τελωνείων, η διατήρηση των προτύπων υγείας και ασφάλειας καθώς και η παρακολούθηση της κατανάλωσης και της χρήσης ενέργειας εν συνόλω «αποκαλύπτει» το λόγο που η ψηφιοποίηση θα καταστεί το απόλυτο «όπλο» για την διαχείριση των χώρων εναπόθεσης. Η υπόθεση οδηγεί σε μία αλυσίδα. Η παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνεται κάθε τρίμηνο και, κατά συνέπεια, τα μεγαλύτερα πλοία πρέπει να εξυπηρετήσουν την αυξανόμενη ζήτηση και συνακόλουθα τα λιμάνια. Μια «ακτινογραφία» σε παγκόσμια κλίμακα αποκαλύπτει ότι τα Κινεζικά λιμάνια είναι μεγαλύτερα σε έκταση και δυνατότητες από τα ευρωπαϊκά τα οποία πλέον αντιμετωπίζουν ή θα αντιμετωπίσουν προβλήματα χώρων. Τα λιμάνια στην Ευρώπη, που παλαιότερα ήταν το κέντρο του παγκόσμιου εμπορίου, δεν μπορούν πλέον να ανταγωνίζονται μόνο σε μέγεθος, πράγμα που σημαίνει ότι είναι επιτακτική ανάγκη να μετεξελιχθούν σε εξυπνότερες επιχειρήσεις. Το λιμάνι του Ρότερνταμ, για παράδειγμα, στοχεύει στο να είναι το «εξυπνότερο» λιμάνι του κόσμου και έχει εργαστεί πολύ στενά με τους τεχνολογικούς γίγαντες IBM για να υλοποιήσει τις φιλοδοξίες του. Υπάρχουν και άλλα αξιοσημείωτα παραδείγματα. Τα λιμάνια της Αμβέρσας και του Αμβούργου έχουν διερευνήσει την εμπορική βιωσιμότητα των έξυπνων τεχνολογιών, ενώ υπάρχουν πολλά άλλα προτεινόμενα «έξυπνα» έργα σε λιμένες και τερματικά σε ολόκληρη την Ευρώπη και την Ασία.
Η σχέση και το κόστος
Αλλά που είναι το όριο στο «εξυπνότερο» και που τελειώνει ο ορίζοντας των επενδύσεων; Το ερώτημα «βασανίζει» τους αναλυτές της λιμενικής βιομηχανίας που μετεξελίσσεται ραγδαία κάτω από την «πίεση» της «βιομηχανικής επανάστασης της ψηφιοποίησης». Οι επενδύσεις δεν θα έχουν τέλος εικάζει μερίδα των αναλυτών καθώς τώρα άλλα λιμάνια ψηφιοποιούν λειτουργίες τους, άλλα τείνουν να καταστούν «υβριδικά», διατηρώντας μέρος του ελέγχου στους λιμενεργάτες, και άλλα έχουν ήδη περάσει στην πλήρη αυτοματοποίηση. Τι σημαίνει αυτό; Μα επενδύσεις σε τεχνολογίες. Και οι επενδύσεις απαιτούν κεφάλαια. Η δομή της λιμενικής βιομηχανίας έχει αλλάξει. Ο πελάτης «μπαίνει» στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, βλέπει τα προϊόντα, συγκρίνει τιμές, τα επιλέγει και ζητά αν όχι την αυθημερόν παράδοση τους αλλά τουλάχιστον σε μερικά 24ωρα. Και τον πελάτη δεν τον ενδιαφέρει ποιο καράβι, ποιο λιμάνι, ποια εταιρία θα εμπλακεί στην παραγγελία του. Και αυτό είναι η βάση της συζήτησης... Στο συνέδριο για τα «έξυπνα λιμάνια» πάντως του Νοεμβρίου στο Ρότερνταμ ένα είναι σίγουρο. Ότι θα «κοπούν πολλές ανάσες»

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter