«Πνίγουν»... τα ευρωπαϊκά λιμάνια τα κενά «κουτιά»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021 16:09
Η ανισορροπία του ισοζυγίου εισαγωγών προς εξαγωγές «φωτογραφίζεται» ως υπεύθυνη για την κατάσταση που διαμορφώνεται στα ευρωπαϊκά λιμάνια όπου οι χώροι εναπόθεσης κενών εμπορευματοκιβωτίων έχουν φτάσει στα όριά τους. Πρόκειται για ένα από τα παράδοξα της πανδημικής κρίσεως της εφοδιαστικής την ίδια ώρα που ναύλοι και τιμές ενοικίασης εμπορευματοκιβωτίων έχουν εξακοντιστεί στα ουράνια. Η εικόνα είναι «σουρεαλιστική» καθώς το σαφάρι για την εξεύρεση κενών εμπορευματοκιβωτίων έχει συνδεθεί με την αδυναμία προώθησης προϊόντων από χώρες με μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ και από την άλλη αποδίδεται ο κίνδυνος να αδειάσουν τα ράφια την περίοδο μάλιστα των εορτών από προϊόντα καθώς οι ροές παραμένουν ακανόνιστες. Το οξύμωρο στην όλη κατάσταση είναι ότι ενώ ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και ο Πειραιάς, «πνίγονται» από τα κενά μεγάλες εταιρίες του λιανεμπορίου συμπεριλαμβανομένου του γίγαντα των σούπερ μάρκετ Walmart και του πωλητή υλικών DIY Home Depot να «αγοράζουν» νεότευκτα εμπορευματοκιβώτια προκειμένου να δημιουργήσουν στολίσκους χάρη στους οποίους θα απομακρυνθούν μερικώς οι κίνδυνοι για άδεια ράφια αλλά και έλλειψη πρώτων υλών. Υπενθυμίζεται ότι γνωστές μάρκες της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν «φρενάρει» τις παραγωγικές τους αλυσίδες καθώς αδυνατούν να προμηθευτούν ανταλλακτικά και υλικά υψηλής τεχνολογίας που παράγονται στην Ασία ελλείψει εμπορευματοκιβωτίων. Και δεν είναι μόνο αυτό. Αυτή την περίοδο διακινούνται από Ασία προς Ευρώπη και ΗΠΑ εποχικά προϊόντα με κυρίαρχα αυτά για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων - Πρωτοχρονιάς γεγονός που έχει οδηγήσει πολλές εταιρίες να έχουν αποδυθεί σε «πλειοδοσία» τιμών ναύλωσης και ενοικίασης για να υπερκεράσουν έτσι την αυξημένη ζήτηση με ότι αυτό συνεπάγεται για την διαμόρφωση τω τελικών τιμών καταναλωτή. Ακόμα και όταν τα χρήματα δεν είναι αντικείμενο, η διαθεσιμότητα μπορεί κάλλιστα να είναι. Όταν ένα boxship έρχεται για spot, οι μεσίτες μπορούν κάλλιστα να ευνοήσουν τους καθιερωμένους πελάτες «σχέσης» έναντι των νεοεισερχόμενων.
Απ’ ότι φαίνεται το θέμα των «κενών» θα ταλανίσει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα την εφοδιαστική η οποία εκτός της έλλειψης των κενών «υποφέρει» και από τις καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση πλοίων στα λιμάνια που έχουν ουσιαστικά θέσει εκτός τα χρονοδιαγράμματα. Να σημειωθεί ότι οι δείκτες «αξιοπιστίας» έχουν κατρακυλήσει σε ιστορικά χαμηλά όταν το 2019- προ πανδημίας- «πάσχιζαν να φτάσουν από το 60% -70% με τις γρίνιες να μεταφέρονται στα λιμάνια και στους χρόνους εξυπηρέτησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων η κατάσταση δεν θα εξομαλυνθεί εκτός και αν αποφασίσουν οι ναυτιλιακές εταιρίες να «θυσιάσουν» θέσεις στα πλοία- άρα και έσοδα- ώστε σταδιακά να επανεκκινήσει η ροή των «κενών» στις «λούπες» και προς τα λιμάνια όπου η ζήτηση είναι στο μάξιμουμ.
Από την κρίση των κενών «επηρεάστηκε» και ο Πειραιάς, γεγονός που αποκαλύφθηκε από αντιδράσεις εταιριών οδικών μεταφορών που αδυνατούσαν να «επιστρέψουν» στο λιμάνι τα κενά εμπορευματοκιβώτια. Ωστόσο σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές το θέμα φαίνεται ότι διευθετήθηκε καθώς, σε τριμερή τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε (ΣΕΠ, μεταφορείς και ναυτιλιακοί πράκτορες) συμφωνήθηκε να ζητηθεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες «να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους» προκειμένου σταδιακά να αποσύρουν τα άδεια containers από το λιμάνι.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.