«Άλλη μία τορπίλη» στην ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων;
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 02 Ιανουαρίου 2023 15:33
Τα «πάνω κάτω» στα ευρωπαϊκά λιμάνια κόμβους για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο τη Ε.Ε. στα οποία συμπεριλαμβάνεται και ο Πειραιάς κατά πάσα πιθανότητα να φέρει νέος κανονισμός του ΙΜΟ με βάση τον οποίο η ενεργειακή αποδοτικότητα του πλοίου θα υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τόνο ανά μίλι (dwt ton-mile) και ο κανονισμός μετράει το δείκτη έντασης άνθρακα (Carbon Intensity Indicator-CII). Την ίδια στιγμή που η Ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει τοποθετηθεί για το EU ETS με τον ESPO να έχει εκφράσει σοβαρές ενστάσεις επικαλούμενος τις επιπτώσεις για τα ευρωπαϊκά λιμάνια ο νέος κανονισμός φέρνει «νέους πονοκεφάλους» στις ηγεσίες των λιμένων καθώς είναι προφανές ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων θα επιχειρήσουν να βρουν «ενδιάμεσες λύσεις» ώστε να μειώσουν τις επιπτώσεις που επιφέρει ο νέος δείκτης. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος ο «φόβος» ήταν για τα ευρωπαϊκά λιμάνια να πάψουν να είναι κόμβοι για την προσέγγιση μεγάλων πλοίων καθώς ήταν ορατό το ενδεχόμενο τα φορτία να εκφορτώνονται σε λιμάνια εκτός ΕΕ και με feeder πλοία να διακινούνταν από και προς τα λιμάνια αυτά από εκτός της ΕΕ λιμάνια. Φόβος που δεν έχει εκλείψει... Μάλιστα η ανησυχία είχε ενταθεί καθώς μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες είχαν εγκαίρως «τοποθετηθεί» σε λιμάνια της Μεσογείου στο μέτωπο της Αφρικής αλλά και στην Βόρεια Θάλασσα. Ωστόσο τώρα που τα τονομίλια θα «παίζουν ρόλο» στην καταμέτρηση της ενεργειακής αποδοτικότητας του πλοίου, με ότι αυτό συνεπάγεται, υφίσταται ένας επιπρόσθετος λόγος για «σύντομες» μεταφορτώσεις αλλά και για χρήση εναλλακτικών μεθόδων προώθησης των εμπορευματοκιβωτίων. Υπενθυμίζεται ότι το 2022 χαρακτηρίστηκε έτος όπου οι σιδηροδρομικές συνδυασμένες μεταφορές βρέθηκαν στην αιχμή των στρατηγικών επιλογών των εταιριών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες «υπερ»- ανέπτυξαν τις σιδηροδρομικές διασυνδέσεις μεταξύ λιμένων, ενεργοποίησαν κάθετους και οριζόντιους σιδηροδρομικούς άξονες εντός της ΕΕ αλλά και «έριξαν» πολλά εκατομμύρια ευρώ για τη βελτίωση τω σιδηροδρομικών υποδομών στα λιμάνια που έχουν « επιχειρηματικό και επιχειρησιακό λόγο», μηδέ εξαιρουμένου και του Αμβούργου με τις θρυλικές σιδηροδρομικές του καλύψεις. Από τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν κατέστη σαφές ότι η διακίνηση φορτίων σιδηροδρομικώς έλαβε την ανιούσα σε σχέση με παρελθόντα έτη γεγονός που προδικάζει, επι της ουσίας, και την συνέχεια.