«Σκοτεινιάζει» στην Ερυθρά – Φλερτ στα 12.000 $ το «κουτί»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 21 Ιανουαρίου 2024 13:35
Με φόντο την προειδοποίηση του προέδρου του Ιράν Εμπραχίμ Ραϊσί ότι θα «τιμωρήσει» το Ισραήλ για το πλήγμα που εξαπέλυσε προχθές στη Δαμασκό και είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν πέντε μέλη των Φρουρών της Επανάστασης οι φόβοι αναλυτών για της συνέπειες που θα έχει στο παγκόσμιο εμπόριο μια γενικευμένη σύρραξη πέριξ της Ερυθράς Θάλασσας έχουν αρχίσει να «γίνονται ορατές» στον ορίζοντα. Κάποιες πρώτες εκτιμήσεις για το πού θα φτάσουν οι τιμές διαμετακόμισης των εμπορευματοκιβωτίων στις γραμμές Ασίας- Ευρώπης κάνουν λόγο για τιμές ανάλογες εκείνων που είχαν σημειωθεί στην κορύφωση της πανδημίας όπου οι τιμές είχαν αγγίξει τα 12.000 $ την στιγμή που σήμερα είναι σχεδόν στα μισά. Ο φόβος για αυτές τις τιμές εδράζει και στο γεγονός ότι αν δεν έχει επέλθει κάποια αποκλιμάκωση μέχρι το πέρας των εορταστικών εκδηλώσεων για την κινεζική πρωτοχρονιά η επαναλειτουργία των κινεζικών μονάδων παραγωγή θα οδηγήσει με γεωμετρική πρόοδο την αύξηση της ζήτησης για κενά εμπορευματοκιβώτια όπως ακριβώς είχε συμβεί και στην περίοδο της πανδημίας. Ήδη το θέμα των «κενών» έχει αρχίσει να σκιαγραφείται στις αναλύσεις χωρίς ωστόσο το θέμα να έρχεται στην γραμμή της επικαιρότητας για ευνόητους λόγους. Την ίδια στιγμή έκδηλος είναι και ο προβληματισμός φορέων και εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου σε επίπεδο Ε.Ε. που βλέπουν «πίσω» από αυτή την κατάσταση την αναζωπύρωση του πληθωρισμού με ότι αυτό θα συνεπάγεται για την ευρωπαϊκή οικονομία που «μάχεται» να τον τιθασεύσει κάτω από τα όρια του «επιταχυνόμενου» σύμφωνα με την κλίμακα διαβάθμισης που χρησιμοποιούν οι οικονομολόγοι. Σε αυτό τον καμβά το ερώτημα αν οι ΗΠΑ θα προχωρήσουν και σε χερσαίες επιχειρήσεις στην Υεμένη, όπως εκλήθησαν από υψηλόβαθμα στελέχη της υεμενίτικης κυβέρνησης παραμένει αναπάντητο. Όπως αναπάντητο παραμένει και το ερώτημα για το πότε το Ισραήλ θα λήξει τις επιχειρήσεις κατά της Χαμάς.
Ο Τζο Μπάιντεν, ο ΙΜΟ και η Ε.Ε.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν παραδέχθηκε την Πέμπτη ότι οι αμερικανικές αντεπιθέσεις δεν έχουν ακόμη αποτρέψει τις επιθέσεις των Χούτι, αλλά πρόσθεσε: «Θα συνεχιστούν; Ναι». Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε προχθές ψήφισμα με το οποίο καταδικάζει τις πρόσφατες επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα και ζητεί άμεσες και συντονισμένες προσπάθειες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης μιας ναυτικής επιχείρησης. Κατά τη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας προχθές, ο Arsenio Dominguez, ο νέος γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, επανέλαβε το μήνυμα ότι οι ναυτικοί είναι αθώα θύματα στην ασταθή κατάσταση της Ερυθράς Θάλασσας. Δεύτερον, πρέπει να διατηρηθεί η ελευθερία της ναυσιπλοΐας, προκειμένου να διασφαλιστεί το παγκόσμιο εμπόριο και η ροή των εμπορευμάτων δια θαλάσσης. Επιπλέον, πρέπει να υπάρξει προσοχή και αυτοσυγκράτηση για να αποφευχθεί περαιτέρω κλιμάκωση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και την ευρύτερη περιοχή, δήλωσε ο Dominguez.
Οι συνέπειες και οι αποτιμήσεις
Παρά το γεγονός ότι ο περίπλους της Αφρικής από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στοιχίζει σε καύσιμα και ρύπους οι πρώτες συνέπειες για το διεθνές εμπόριο, που έχουν εκ νέου θέσει ερωτήματα για την παγκοσμιοποίηση, φάνηκαν στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla και Volvo ανακοίνωσαν παύσεις στην παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων τους στην Ευρώπη. Τα ηλεκτρικά οχήματα σημειώνουν ρεκόρ πωλήσεων και ζήτησης παγκοσμίως, αλλά η έλλειψη εξαρτημάτων σημαίνει ότι τα εργοστάσια δεν μπορούν να διατηρήσουν την παραγωγή τους.
Οι λόγοι για αυτό είναι περίπλοκοι. Τα εξαρτήματα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να παραδοθούν, καθώς οι επιθέσεις των ανταρτών Χούτι αναγκάζουν τα πλοία να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Και υπάρχουν επίσης ζητήματα γύρω από το μονοπώλιο που κατέχουν τα κινεζικά εργοστάσια σε πολλά εξαρτήματα EV, συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων μπαταριών λιθίου
Αυτοί οι παράγοντες έχουν καταστήσει δυσκολότερη (και ακριβότερη) τη μετακίνηση εξαρτημάτων σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Οι σύγχρονες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι «στενά οργανωμένες». Η μεταφορά αγαθών στα εργοστάσια και μακριά από αυτά στους πελάτες βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη ζήτηση. Η πρόβλεψη αυτής της ζήτησης έχει γίνει μια τεράστια βιομηχανία, αξίας άνω των 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις, οι πανδημίες και η μορφή «τεντωμένου ελατηρίου» που έχει λάβει τώρα η εφοδιαστική ελέω της κατάστασης της Ερυθράς έχει επαναφέρει στο «παρασκήνιο» τις συζητήσεις για μία ακόμη φορά για τα θετικά και αρνητικά της παγκοσμιοποίησης λόγω της αυτοκινητοβιομηχανίας κυρίως. Συζητήσεις που είχαν γίνει και στην αποδρομή της πανδημίας χωρίς ωστόσο τότε να οδηγήσουν σε ενέργειες που θα άλλαζαν δραστικά τις γραμμές παραγωγής.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.