«Αποκομμένα» σιδηροδρομικώς…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 17 Φεβρουαρίου 2024 09:45
Ακόμη και τώρα που η κρίση στην Ερυθρά θάλασσα σοβεί με τις πρώτες συνέπειες για τα μεσογειακά λιμάνια όσον αφορά στην διακίνηση φορτίων να έχει γίνει εμφανής τα ελληνικά κομβικά λιμάνια συνεχίζουν να «ολισθαίνουν» σε θέση στις συνδυασμένες μεταφορές εξ αιτίας της κατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο και να χάνουν φορτία transit τα οποία σήμερα καταλήγουν με feeder ships σε Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία. Να σημειωθεί ότι στην πρόσφατη διοργάνωση του 5ου Balkans and Black Sea Forum στον Πειραιά καταγράφηκε ο προβληματισμός για το γεγονός ότι εξ αιτίας της κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου ο Πειραιάς φαίνεται να «χάνει» στην παρούσα χρονική συγκυρία την ευκαιρία να διακινήσει φορτία που θα καταπλέουν στον Πειραιά σιδηροδρομικώς προς χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που διαθέτουν λιμάνια με πρόσωπο στην Μ. Θάλασσα και το Δούναβη. Η Κινεζική πλευρά, που έκανε έντονη την παρουσία της στο Forum, φαίνεται πως βλέπει τα Βαλκάνια με «άλλο μάτι» την τελευταία δεκαετία καθώς έχει υποστηρίξει επενδύσεις στους σιδηροδρομικούς άξονες μεταξύ ανατολικών και δυτικών Βαλκανικών χωρών αλλά και στους κάθετους άξονες διασύνδεσης με την κεντρική Ευρώπη. Από τα λεχθέντα στο πεδίο της γεωπολιτικής και της ανάλυσης των «προβλημάτων» που παρουσιάζονται για τις εμπορευματικές ροές από Ασία προς Ευρώπη κατέστη σαφές ότι η Κίνα «σιωπηρά» μεν αλλά έντονα δε υποστηρίζει τον σιδηροδρομικό δρόμο του μεταξιού ο οποίος δοκιμάστηκε αρχικά κατά την περίοδο της πανδημίας. Να σημειωθεί ότι η ελληνική πλευρά διατηρεί στην κορφή της ατζέντας τα τελευταία δεκαπέντε και πλέον χρόνια το θέμα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του ΟΛΘ και της Αλεξανδρούπολης με το δίκτυο χωρών των ανατολικών Βαλκανίων με πλέον πρόσφατη αναφορά από τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σταϊκούρα στη σημασία της διασύνδεσης αυτής η οποία μάλιστα έχει λάβει κατά καιρούς διάφορες «ονομασίες» στις επι χάρτου συζητήσεις
Η Τουρκία η Αίγυπτος και το αραβικό ενδιαφέρον
Στις εργασίες της εν λόγω διοργάνωσης αποκαλύφθηκε επίσης ότι η Τουρκία σχεδιάζει να «μπει σφήνα» στους σχεδιασμούς διασύνδεσης της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης με το δικό της ισχυρό σιδηροδρομικό δίκτυο και τις άριστες υπηρεσίες που οι Τουρκικοί σιδηρόδρομοι παρέχουν στα λιμάνια της Τουρκίας ώστε φορτία με προορισμό την ΕΕ που σήμερα καταλήγουν ελέω των Χούθι νοτιότερα της Αιγύπτου και του Ισραήλ να διοχετεύονται σιδηροδρομικά μέσω Τουρκίας. Υπενθυμίζεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν είχαν αποκαλυφθεί επίσης σχεδιασμοί, με τις ευλογίες αραβικών χωρών, για την ανάπτυξη ενός σιδηροδρομικού άξονα παράλληλου με την Ερυθρά Θάλασσα η αξία του οποίου θα είχε σήμερα φανεί ακριβώς λόγω της κρίσης στην περιοχή. Ο άξονας αυτός δεν έχει αναπτυχθεί προς ώρας ούτε βέβαια έχει συμβεί η πολυπόθητη διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης η γεωπολιτική σημασία της οποίας αναγνώστηκε και αναγνωρίστηκε μία ακόμη φορά στο Forum, όπου βέβαια συζητήθηκε και η «παράκαμψη» του Βοσπόρου με τις σιδηροδρομικές διασυνδέσεις των ανατολικών Βαλκανίων (Μαύρη Θάλασσα) με το Αιγαίο Αλεξανδρούπολη Θεσσαλονίκη). Εκ των στοιχείων κατέστη επίσης προφανές ότι η χρονική υστέρηση στην ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου διακυβεύει τα γεωπολιτικά συμφέροντα της χώρας ενώ παρέχει την ευκαιρία στον ανταγωνισμό να «ισχυροποιεί» την σημασία του στα επιτελεία των μεγάλων ναυτιλιακών εταιριών που εξακολουθούν να βλέπουν το «χρυσό τρίγωνο» των λιμένων Πειραιά- Θεσσαλονίκης -Αλεξανδρούπολης για τις συνδυασμένες μεταφορές φορτίων με ιδιάζουσα σημασία για τις οικονομίες των χωρών της Βαλκανικής αλλά και της Ελλάδας.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.