«Φταίνε» τα… γεωπολιτικά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 20 Απριλίου 2024 10:48
Το «σουέλ» της παγκόσμια οικονομικής δραστηριότητας αντικατοπτρίζεται στην ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας, με τους τερματικούς σταθμούς στις αναδυόμενες οικονομίες να αρχίζουν να ανεβαίνουν στην κατάταξη υποσκελίζοντας μεγάλα λιμάνια καθώς οι «περιφερειακοί» λιμένες γίνονται πιο σημαντικοί.
Η ετήσια λίστα της Alphaliner με τα 30 κορυφαία λιμάνια εμφανίζει το Ντουμπάι να αντικαθιστά το Ρότερνταμ στην πρώτη δεκάδα, γεγονός που οφείλει περισσότερα στους μειούμενους όγκους του Ρότερνταμ παρά στην ανάπτυξη του Ντουμπάι, ενώ η Tanger Med έχει ξεπεράσει το Αμβούργο στη λίστα.
Όπως ήταν αναμενόμενο, έξι από τα δέκα κορυφαία λιμάνια είναι κινεζικά, με τα υπόλοιπα τέσσερα να αποτελούνται από τη Σιγκαπούρη, το Μπουσάν, το συγκρότημα Λος Άντζελες / Λονγκ Μπιτς και το Ντουμπάι στη δέκατη θέση. Συγκεκριμένα, το Χονγκ Κονγκ, κάποτε το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, γλίστρησε ήσυχα από την κατάταξη, χάνοντας κατά μέσο όρο το 10% των όγκων ετησίως τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η χαμηλή παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη εξακολουθεί να προβλέπεται για το μέλλον, με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) να αναφέρει ότι το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευμάτων σημείωσε πιο απότομη από την αναμενόμενη πτώση 1,2% πέρυσι, αλλά προβλέπει αυξήσεις 2,6% και 3,3% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα.
Μεγάλο μέρος της πτώσης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ οφείλεται στις γεωπολιτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ουκρανία, η Μέση Ανατολή και οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ. Ωστόσο, η περιφερειακή κάλυψη της υστέρησης των ασιατικών οικονομιών παραμένει, καθώς τα λιμάνια στη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Άπω Ανατολή παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη.
Οι ευρωπαϊκές οικονομίες υπέστησαν αρκετούς κλυδωνισμούς, καθώς οι ρωσικές κυρώσεις έπληξαν την απόδοση από την αρχή της Ουκρανίας, ενώ οι επιπτώσεις της κρίσης της Ερυθράς Θάλασσας έχουν βλάψει τα λιμάνια της Μεσογείου, ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το Ντουμπάι να ξεπεράσει το Ρότερνταμ στην κατάταξη, ανεβαίνοντας στη 10η θέση, αφού παρουσίασε κάποια μέτρια ανάπτυξη, 3,6%, ενώ ο όγκος του Ρότερνταμ μειώθηκε κατά 9% σε σύγκριση με το 2019. Το Αμβούργο, το οποίο ήταν ακόμη πιο εξαρτημένο από το ρωσικό εμπόριο, έχει χάσει πάνω από το 16% της διακίνησής του την ίδια περίοδο, ενώ η Αμβέρσα-Μπριζ ήταν σταθερή σε μεγάλο βαθμό λόγω της συγχώνευσης των δύο βελγικών εγκαταστάσεων το 2022.
Τέλος τα μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ έχουν χάσει θέσεις, με τα στοιχεία του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς να δείχνουν συνδυασμένη πτώση 12,6% και τη Νέα Υόρκη και το Νιου Τζέρσεϊ να καταγράφουν πτώση 17,7% σε ετήσια βάση, αν και το τελευταίο «υπέφερε» επίσης καθώς η στάθμη των υδάτων της Διώρυγας του Παναμά μειώθηκε σημαντικά.