Η Μεσόγειος «φλέγεται»…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2024 11:25
Με «κομμένη την ανάσα» η εφοδιαστική παρακολουθεί τις εξελίξεις στο Μεσανατολικό φοβούμενη μία γενίκευση της σύρραξης στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ερυθρά Θάλασσα. Νέο κύμα εκρήξεων σε συσκευές του επικοινωνιακού εξοπλισμού της Χεζμπολά στοίχισε χθες Τετάρτη τη ζωή σε 20 ανθρώπους και τραυμάτισε πάνω από 450 σε όλο τον Λίβανο, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο την ατμόσφαιρα ανησυχίας για το ξέσπασμα πολέμου με το Ισραήλ, ενώ αναμένεται σήμερα ομιλία του ηγέτη του σιιτικού κινήματος, που πρόσκειται στο Ιράν. Ο Χασάν Νασράλα, ο οποίος δεν έχει τραυματιστεί εξαιτίας των εκρήξεων, σύμφωνα με πηγή του Γαλλικού Πρακτορείου στην παράταξή του, αναμένεται να εκφραστεί σήμερα στις 17:00 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας) για τις εκρήξεις που η Χεζμπολά αποδίδει στις ισραηλινές μυστικές υπηρεσίες και ήταν μοιραίες για πολλά στελέχη της. Χωρίς να αναφερθεί στις εκρήξεις στον Λίβανο, ο ισραηλινός υπουργός Άμυνας Γιοάβ Γκάλαντ δήλωσε χθες πως το «κέντρο βάρους» του πολέμου μετακινείται «προς βορρά».
Οι γεωπολιτικές διαταραχές, ιδιαίτερα οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, ανάγκασαν πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας σημαντικά τις αποστάσεις πλεύσης και το λειτουργικό κόστος.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η έκθεση της BIMCO τον Ιούνιο του 2024 σημείωσε ότι αυτή η αναδρομολόγηση διόγκωσε την παγκόσμια ζήτηση κατά 15%, ειδικά για μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εμπορεύονται μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Ευρώπης, επιδεινώνοντας τους περιορισμούς χωρητικότητας. Αυτές οι μεγαλύτερες διαδρομές έχουν αυξήσει τις τιμές από 1.800 δολάρια ΗΠΑ σε 3.400 δολάρια ΗΠΑ ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών. Τόνισε επίσης ότι η αναδρομολόγηση μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να επηρεάσει όλο το 2024, καθώς η ζήτηση πλοίων θα μειωθεί κατά 5% το 2025 εάν τα πλοία επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ. Αυτή η πίεση είναι εμφανής τόσο στις αγορές εμπορευματοκιβωτίων όσο και στις ναυλαγορές. Οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων, που αντιπροσωπεύονται από το SCFI, αυξήθηκαν κατά 76% τους τελευταίους έξι μήνες.
Ο δείκτης ClarkSea παραμένει σε σχετικά υψηλά επίπεδα, αλλά η πρόβλεψη για τους ναύλους το 2025 δείχνει πιθανή μεταβλητότητα, ιδιαίτερα καθώς παραδίδονται νέα πλοία, αυξάνοντας το μέγεθος του στόλου κατά 23% τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Καθώς οι εξελίξεις στο Μεσανατολικό «τρέχουν» μια γενικευμένη ανάφλεξη αποτελεί τον απόλυτο «εφιάλτη» για την εφοδιαστική η οποία, αν συμβεί αυτό που όλοι απεύχονται, θα «αναγκαστεί» να βγάλει από τον χάρτη τόσο την Ερυθρά Θάλασσα όσο και ένα μεγάλο μέρος της Ανατολικής Μεσογείου με ότι αυτό θα συνεπάγεται για τα κομβικής σημασίας λιμάνια σε Αίγυπτο, Ελλάδα και Ιταλία. Ήδη τα στοιχεία οκταμήνου από την κίνηση σε αυτά τα λιμάνια «φωτογραφίζουν» το μέγεθος της κρίσης το τέλος της οποίας δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα ο οποίος και κατέστη περισσότερο νεφελώδης μετά τις τελευταίες εξελίξεις στο Λίβανο.
Οι ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, ναυτιλιακές εταιρείες «πλοηγούνται» σε ένα ταραχώδες περιβάλλον αγοράς το 2024. Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων είναι αβέβαιες, με τους ναύλους να είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν πίεση από την πλεονάζουσα χωρητικότητα και τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που αυξάνουν το κόστος. Η ανθεκτικότητα των εταιρειών θα εξαρτηθεί τελικά από την ικανότητά τους να προσαρμόζονται στα μεταβαλλόμενα γεωπολιτικά τοπία, την αστάθεια της αγοράς και την αυξανόμενη ζήτηση για «βιωσιμότητα».
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.