ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Με διψήφιες εβδομαδιαίες απώλειες τα Capes και BDI
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΤΙΛΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 28 Οκτωβρίου 2024 07:02

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου σημείωσε νέες απώλειες με τα Capes να συνεχίζουν με διψήφιες ποσοστιαίες, εβδομαδιαίες μεταβολές.
Με μικρότερες απώλειες προχώρησαν και τα Panamaxes και Ultramaxes, ενώ τα Handies έμειναν αμετάβλητα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 18,45%, τα Kamsarmaxes -6,51%, τα Ultramaxes(63) -0,82% και τα Handies +0,14%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 166 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1410 μονάδες την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η περιορισμένη δραστηριότητα των μεταλλωρύχων και η αύξηση του αριθμού των πλοίων στην περιοχή οδήγησε σε νέα πτώση τα επίπεδα της ναυλαγοράς κατά το πρώτο μισό της εβδομάδας. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας σημειώθηκαν βελτιώσεις περιορίζοντας τις εβδομαδιαίες απώλειες. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,74 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά παρατηρήθηκαν πιέσεις τόσο για τα υπερατλαντικά όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία. Στη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική σημειώθηκαν μικτές τάσεις για τις διαδρομές προς την Κίνα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,91 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 33,23 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 13,68Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά, η εβδομάδα ξεκίνησε με υπερπροσφορά πλοίων ενώ η ζήτηση δεν ήταν αρκετή ώστε να καλύψει τα ανοιχτά πλοία και να αυξηθούν οι ναύλοι. Και στο νότο η εικόνα ήταν παρόμοια με μειωμένη ζήτηση και νέα πτώση στους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 11-13Κ/ημέρα (παράδοση Ινδία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 18-20 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-9 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε νωχελικά. Όμως κατά τη διάρκεια της εβδομάδος η ζήτηση ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό και την Ινδονησία. Μπορεί αυτό να μην αποτυπώθηκε στα επίπεδα των ναύλων αλλά άλλαξε η εικόνα της αγοράς και επικρατεί περισσότερη αισιοδοξία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-14Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα θετικά με κάποια νέα φορτία για το Νοέμβριο. Όμως η αύξηση της χωρητικότητας στα μέσα της εβδομάδας δεν επέτρεψε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 17-18,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά συνέχισε την πτωτική της πορεία καθώς τόσο ο Βόρειος Ειρηνικός όσο και το ταξίδια προς τον Ατλαντικό κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα από πλευράς ζήτησης. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρατηρήθηκε αρκετή κινητικότητα όμως υπερπροσφορά πλοίων των τελευταίων εβδομάδων δεν επέτρεψε την άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ξεκίνησε δυναμικά με ανεβασμένα κλεισίματα και προσφορές από τους πλοιοκτήτες, ωστόσο με την είσοδο νέων πλοίων στην αγορά, αυξήθηκε ο ανταγωνισμός και αναπροσαρμόστηκαν οι ιδέες. Μόνο κάποια υπερατλαντικά ταξίδια με βρώμικα φορτία έδιναν κάποιο premium. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA δέχτηκε πιέσεις λόγω έλλειψης φορτίων και συγκέντρωσης χωρητικότητας. Ωστόσο κάποια κλεισίματα σε ικανοποιητικά νούμερα στην αρχή της εβδομάδας πρόσφεραν αυτοπεποίθηση στους πλοιοκτήτες ώστε να επιδιώξουν υψηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη βίωσε άλλη μία εβδομάδα με ικανοποιητική ροή φορτίων και περιορισμένο αριθμό πλοίων. Οδηγός σε αυτή την πορεία ήταν τα φορτία σκραπ. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Στην αρχή της εβδομάδας η αυξημένη ζήτηση έτρεξε την αγορά. Όμως όταν καλυφθήκαν τα φορτία δεν ανανεώθηκε η λίστα με αποτέλεσμα να πέσουν οι στροφές. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 20-21,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη με ελάχιστη δραστηριότητα. Ωστόσο η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας βελτίωση κατά πολύ το κλίμα της αγοράς. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11,5-13Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9,5-11Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος εμφάνισε δύο πρόσωπα. Από τη μία πλευρά από τη μία πλευρά υπήρχαν περισσότερα φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα αλλά από την άλλη αυτό δεν αποτυπώθηκε στους ναύλους που παρέμειναν στα ίδια επίπεδα στην καλύτερη περίπτωση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα δυνατά και συνέχισε έτσι καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) παρουσίασε άνοδο καθώς υπήρξε αρκετή δραστηριότητα. Οι ναυλωτές βλέποντας ότι τις επόμενες βδομάδες μειώνεται η προσφορά πλοίων έσπευσαν να καλύψουν τα φορτία τους ώστε να προλάβουν ενδεχόμενη αύξηση των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η έλλειψη φορτίων από την Ινδονησία, την Αυστραλία και το Βόρειο Ειρηνικό ήταν εμφανής και μόνο κάποια ταξίδια επιστροφής προς τον Ατλαντικό προσέφεραν στήριξη στην αγορά. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία, οι ναυλωτές ήταν ενεργοί όμως η λίστα των πλοίων παρέμεινε υψηλή εμποδίζοντας όποια βελτίωση της αγοράς. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice