Μείωση οικονομικών προβλέψεων…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 17 Απριλίου 2025 17:14

Πολλοί από τους φορείς της ναυτιλίας για τις εμπορικές προβλέψεις μειώνουν τώρα τις οικονομικές προβλέψεις για το επόμενο έτος στον απόηχο του δασμολογικού πολέμου του Donald Trump.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου προειδοποίησε ότι το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευμάτων για το 2025 θα μπορούσε να μειωθεί έως και -1,5%, ενδεχομένως να γίνει μόλις η έκτη φορά τα τελευταία 60 χρόνια όπου καταγράφεται μείωση του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων, ενώνοντας διάσημα οικονομικά σοκ στη σύγχρονη ιστορία, όπως ο covid και η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.
Ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων αναμένεται να μειωθεί κατά 0,2% το 2025 υπό τις τρέχουσες συνθήκες, σχεδόν τρεις ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό, τι θα αναμενόταν υπό ένα σενάριο βάσης χαμηλών δασμών, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Global Trade Outlook and Statistics της γραμματείας του ΠΟΕ που δημοσιεύθηκε χθες. Αυτό βασίζεται στην κατάσταση των δασμών από τις 14 Απριλίου. Το εμπόριο θα μπορούσε να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο, στο -1,5% το 2025, εάν η κατάσταση επιδεινωθεί στις 9 Ιουλίου, όταν ο Trump θα μπορούσε να επιβάλει περισσότερους δασμούς σε όλο τον κόσμο.
Η γενική διευθύντρια του ΠΟΕ Ngozi Okonjo-Iweala δήλωσε: «Ανησυχώ βαθιά για την αβεβαιότητα που περιβάλλει την εμπορική πολιτική, συμπεριλαμβανομένης της αντιπαράθεσης ΗΠΑ-Κίνας».
Είπε ότι η διαρκής αβεβαιότητα απειλεί να λειτουργήσει ως «φρένο» στην παγκόσμια ανάπτυξη.
Εκφράζοντας επίσης ανησυχίες για τους δασμούς χθες, η UNCTAD προειδοποίησε ότι η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε υφεσιακή τροχιά.
Η παγκόσμια ανάπτυξη προβλέπεται να επιβραδυνθεί στο 2,3% το 2025, σύμφωνα με νέα έκθεση της UNCTAD, η οποία αναφέρει τους κλυδωνισμούς της εμπορικής πολιτικής, τη χρηματοπιστωτική αστάθεια και την αύξηση της αβεβαιότητας.
«Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής βρίσκεται σε ιστορικό υψηλό», σημειώνει η έκθεση, «και αυτό μεταφράζεται ήδη σε καθυστερημένες επενδυτικές αποφάσεις και μειωμένες προσλήψεις».
Για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων, τόσο ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας όσο και ο ΟΠΕΚ έχουν αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου για το 2025 και το 2026, επικαλούμενοι αντίθετους ανέμους από τις συνεχιζόμενες εμπορικές εντάσεις - κυρίως τα μέτρα προστατευτισμού που εισήγαγε ο Trump.
Η επικαιροποιημένη πρόβλεψη του ΟΠΕΚ προβλέπει τώρα αύξηση 1,3 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως και για τα δύο έτη, αντιπροσωπεύοντας περίπου 1% ετήσια αύξηση. Ο IEA αναθεώρησε την πρόβλεψή του για παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου 300.000 βαρέλια ημερησίως προς τα κάτω σε 730.000 βαρέλια ημερησίως το 2025 και σε 690.000 βαρέλια ημερησίως το 2026.
Η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ μείωσε πρόσφατα την πρόβλεψή της για ανάπτυξη το 2025 κατά 30%, στα 900.000 βαρέλια ημερησίως, ενώ η Goldman Sachs προβλέπει ακόμη πιο συντηρητική αύξηση 300.000 βαρελιών ημερησίως μεταξύ του τέλους του περασμένου έτους και του τέλους του 2025.
Για το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων, μια πρόσφατη έκθεση της Linerlytica σημείωσε: "Η αντιπαράθεση ΗΠΑ-Κίνας συνεχίζει να διατηρεί το κλίμα της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων φτωχό με τις δασμολογικές παραχωρήσεις των ΗΠΑ να μην επαρκούν για την αποκατάσταση των όγκων του Ειρηνικού με κρατήσεις φορτίου τις επόμενες 3 εβδομάδες να μειώνονται κατά 30-60% στην Κίνα και κατά 10-20% στην υπόλοιπη Ασία".